سینما

۱۳ قهرمان فیلم‌های اکشن که از شرورها ترسناک‌ترند

همه‌ی ما فیلم‌های اکشن را به یک دلیل واضح دوست داریم؛ این که ببینیم بالاخره قهرمان داستان می‌تواند با تکیه بر روش‌های خشونت‌آمیزش عدالت را اجرا کند یا نه. در این میان از تشریح و بررسی شخصیت قهرمان هم لذت می‌بریم زیرا آن‌ها تفاوت‌های فاحش و هیجان‌انگیزی با بسیاری از قهرمان‌های کلاسیک دارند. این دسته از قهرمان‌های اکشن مثل پیشینیانشان به اخلاقیات مطلق اعتقاد چندانی ندارند و در عوض حاضر هستند برای اجرای عدالت قوانین نانوشته‌ی اخلاقی را زیر پا بگذارند.

این شخصیت‌ها ارزش‌های ویژه‌ی خودشان را به داستان اضافه می‌کنند و گاهی به شکل کاملا فلسفی و گاهی به سادگی هر چه تمام‌تر ضریب سرگرمی فیلم را افزایش می‌دهند و لذت بیش‌تری را برای مخاطب به ارمغان می‌آورند. نام چنین قهرمان‌هایی اغلب با اصطلاحات اسطوره‌ای توصیف می‌شود و ترس بسیاری را در دشمنانشان ایجاد می‌کنند. در ادامه به سراغ ۱۳ قهرمان فیلم‌های اکشن می‌رویم که به مراتب از شرورهای داستان ترسناک‌تر هستند.

۱۳- راکی در «کی. جی. اف: بخش ۱» (K.G.F: Chapter 1)

راکی یکی از قهرمان فیلم‌های اکشن

حضور قهرمان‌های ترسناک یکی از المان‌های رایج در سینمای جنوب هند است؛ بنابراین طبیعی است که فهرست را با شخصیت راکی از تریلر پرفروش «کی. جی. اف» شروع کنیم. از میان همه‌ی قهرمان‌های سینمای جنوب هند، راکی به مراتب الهام‌بخش‌ترین شخصیت فیلم‌های اکشن است. این فیلم سال ۲۰۱۸ برای نخستین بار اکران شد و بلافاصله با ارائه‌ی تصویری از یک قهرمان آشنا در مقیاسی که پیش‌تر دیده نشده بود، طرفداران پر و پا قرص بسیاری را به خودش جلب کرد. داستان راکی به عنوان کودکی که در فقر مطلق متولد شده بود و روحیه‌ای خدشه‌ناپذیر داشت، به شدت آشنا بود اما روند داستان به گونه‌ای پیش رفت که این شخصیت موقعیتی اسطوره‌ای پیدا کرد و در نهایت به یکی از خاطره‌انگیزترین قهرمان‌های ترسناک سینمای هند تبدیل شد.

«کی. جی. اف» هم مثل «آر آر آر» (RRR) تصویر از اکشن خام را به مخاطبان نشان می‌دهد و در میان همه‌ی این‌ها قهرمانی را داریم که در بسیاری از سکانس‌ها دست کمی از یک هیولای تمام عیار ندارد. راکی شخصیتی است که به دلیل حرص و طمعش میان قهرمان و ضد قهرمان در نوسان دائم است.

۱۲- ویرا راگاوا در « آراویندا سامدا ویرا راگاوا» (Aravinda Sametha Veera Raghava)

آراویندا سامدا ویرا راگاوا

شخصیت دیگر این فهرست از سینمای جنوب هند ویرا راگاوا یک جنگجوی وحشی و رام نشدنی است که در سمت خیر دشمنی دیرینه‌ی میان قبیله‌ای ایستاده است. اولین اقدام وحشیانه‌ی او پس از کشته شدن غیر منتظره‌ی پدرش رخ می‌دهد که به واسطه‌ی آن یک قتل عام وحشیانه را به راه می‌اندازد. یا در یکی دیگر از سکانس‌های فیلم دسته‌ای از اشرار توسط قهرمان و به سبک منحصربه‌فرد و بی‌منطق سینمای هند تار و مار می‌شوند. در هر صورت اگر به تماشای فیلم‌های بالیوودی علاقه مندید احتمالا از تماشای این فیلم و قهرمان خشنش لذت خواهید برد.

بیشتر بخوانید
ست قلم‌مو ره آورد سرى ١٣٧۵؛ برای آن‌ها که نقاشی را دوست دارند

۱۱- کاتالیا در «کلمبیانا» (Colombiana)

کاتالیا یکی از قهرمان فیلم‌های اکشن

بسیاری از جذابیت‌های «کلمبیانا» از زوئی سالدانا به عنوان قهرمان اصلی‌اش ناشی می‌شود. خط داستانی فیلم به «لئون: حرفه‌ای» (Leon: The Professional) شباهت زیادی دارد و از جایی آغاز می‌شود که یک قاچاقچی مواد مخدر کلمبیایی دستور می‌دهد همکارش را همراه همه‌ی اعضای خانواده‌اش به قتل برسانند. با این حال دختر کوچک خانواده موفق می‌شود از دست آدمکش‌ها فرار کند. او نزد عمویش بزرگ می‌شود و همه‌ی اصول آدمکشی را می‌آموزد تا بتواند انتقام خانواده‌اش را بگیرد.

کاتالیا به عنوان یک قهرمان جذاب فیلم‌های اکشن از هوش، آینده‌نگری و مهارت‌های بدنی بالایی برخوردار است که در نهایت به عذاب بزرگی برای دشمنانش بدل می‌شوند. او می‌تواند پنهانی در اطراف محافظت‌شده‌ترین خانه‌های جهان بگردد، افراد تا دندان مسلح را بی‌سروصدا از سر راهش بردارد و در نهایت به یک تهدید بسیار جدی برای یکی از قدرتمندترین کارتل‌های مواد مخدر دنیا تبدیل شود.

۱۰- جان ویک در فرنچایز «جان ویک» (John Wick)

جان ویک

یکی از المان‌های رایج در ارتباط با قهرمان‌های ترسناک فیلم‌های اکشن، سوابق خشونت‌آمیز آن‌ها است که معمولا توسط افراد دیگر با وحشت روایت می‌شوند. یکی از ماندگارترین توصیفات درباره‌ی سوابق خشونت‌آمیز به جان ویک تعلق می‌گیرد که به نقل از یک تبهکار «همان کسی است که با یک مداد سه نفر را کشت». تماشای یک سازمان جنایتکار تا دندان مسلح که برای هر لحظه نفس کشیدن جان ویک با ترسی وصف‌نشدنی دست و پنجه نرم می‌کند از آن لحظات نادر است که تنها در فرنچایز «جان ویک» می‌توانید به تماشایش بنشینید و اصلا به همین دلیل هم شخصیت اصلی آن از نمادین‌ترین قهرمان‌های اکشن تاریخ سینما به حساب می‌آید.

تابلو شاسی آر جی بی طرح پوستر فیلم جان ویک کد 9845

پوستر طرح فیلم سینمایی مدل جان ویک محاصره شده کد AR6670

۹- بتمن در فرنچایز «بتمن» (Batman)

بتمن

پیدا کردن قهرمان کمیکی که شخصیتی حماسی‌تر از بتمن داشته باشد، کار دشواری است. او در ارعاب و تفکر تاکتیکی استاد است و شکست‌ناپذیر بودن به معنی واقعی کلمه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی او است؛ با این اوصاف طبیعی است که شرورهای گاتهام در رویارویی با بتمن کار دشواری را در پیش داشته باشند.

بیشتر بخوانید
۱۰ شخصیت بازنده‌ برتر تاریخ سینما که باید بشناسید

بتمن پس از رویارویی با بعضی از قدرتمندترین شرورهای دنیای دی سی، تاثیر روانی شدیدی بر خلافکارهای خرده پای گاتهام گذاشت و شنیدن نامش به معنی واقعی کلمه بر اندامشان لرزه می‌اندازد. بتمن شهرتش به عنوان موجودی شوم با طبیعتی مبهم را آگاهانه حفظ می‌کند و جنایتکاران اغلب از او به عنوان شبحی شکست‌ناپذیر و یک قادر مطلق یاد می‌کنند.

۸- رورشاک در «نگهبانان» (Watchmen)

نگهبانان

در دنیایی مملو از قهرمان‌های آسیب دیده، با رورشاک به عنوان یکی از آسیب ‌دیده‌ترین‌ها آشنا می‌شویم. نام اصلی او والتر ژوزف کُوَکس است و در دوران کودکی در خانه‌ای نا به سامان زندگی می‌کرد و قبل از این که نام ابرقهرمانی رورشاک را به خود بگیرد، مدتی را در یک آسایشگاه روانی گذرانده بود.

او پارتیزانی است که شخصیتی خشن و سازش‌ناپذیر دارد و ایمانش به دنیا را کاملا از دست داده است. رورشاک از انجام کارهایش هیچ احساس پشیمانی نمی‌کند و به همین دلیل هم به وحشیانه‌ترین شکل ممکن عدالت را اجر می‌کند. شهرت وحشتناک او را می‌توان از لابه‌لای دیالوگ‌هایش کشف کرد. مثلا یک بار که سطل روغن داغ را روی یکی از همبندی‌هایش خالی می‌کند، می‌گوید: «من این جا با تو محبوس نیستم بلکه تو این جا با من حبس شدی».

۷- جیسون بورن در فرنچایز «بورن» (Bourne)

جیسون بورن یکی از قهرمان فیلم‌های اکشن

جیسون بورن قهرمانی نمادین از مجموعه فیلم‌های اکشن پیشگامانه‌ی «بورن» است که در سازمان سیا شهرت زیادی را برای خودش دست و پا کرده. بورن در حقیقت محصول آزمایش‌های پیچیده‌ی سازمان سیا است و یک سلاح انسانی است که در هنرهای جنگی و البته فرار از دست دشمنان تبحر ویژه‌ای دارد.

یکی از جنبه‌های جالب جیسون بورن به عنوان یک قهرمان منحصربه‌فرد فیلم‌های اکشن این است که هیچ کدام از فیلم‌ها تلاشی جهت بزرگ‌نمایی قدرت‌هایش از خودشان نشان نمی‌دهند و در عوض این اطلاعات را به صورت قطره چکانی به مخاطب منتقل می‌کنند. شهرت اصلی بورن به دلیل روش‌های مبتکرانه‌اش برای فرار از دست افراد و گروه‌هایی است که او را تعقیب می‌کنند و صد البته فریب آن‌ها در هر لحظه است. بورن شخصیت مبهم و پیچیده‌ای نیست اما در بسیاری از لحظات از تبهکارانی که با آن‌ها مبارزه می‌کند، روش‌های ترسناک‌تری را در پیش می‌گیرد.

بیشتر بخوانید
۱۰ شخصیت زن به یادماندنی فیلم‌های تیم برتون
تابلو شاسی گالری استاربوی طرح مت دیمون مدل بازیگران 03

۶- پانیشر در مجموعه آثار «پانیشر» (Punisher) دنیای سینمایی مارول

پانیشر

در حالی که بتمن به خاطر هیبت و هوش ترسناکش معروف است، شخصیت پانیشر از دنیای سینمایی مارول به دلیل مبل عجیب و غریبش به خشونت شهره‌ی عام و خاص است. او یک انسان عادی و فاقد قدرت‌های فرا طبیعی است اما سرباز خبره‌ای است که مهارت بالایی در استفاده از سلاح‌های گرم دارد.

آخرین بازیگری که ایفای نقش پانیشر را بر عهده داشته جان برنتال است. او در سریالی به همین نام که بخشی از دنیای سینمایی مارول است نقش‌آفرینی می‌کند و نسبت به نسخه‌های قبلی به منبع اقتباس نزدیک‌تر است. ماهیت خشونت‌آمیز و ترسناک این قهرمان فیلم‌های اکشن به صورت موازی در «پانیشر» و «دردویل» (Daredevil) توضیح داده می‌شود.

۵- رمبو در فرنچایز «رمبو» (Rambo)

رمبو یکی از قهرمان فیلم‌های اکشن

این قهرمان فیلم‌های اکشن که در دهه‌ی ۸۰ میلادی جایگاهی افسانه‌ای داشت در نخستین فیلم فرنچایز با نام «نخستین خون» به شکل خون باری به مخاطبان معرفی شد. شخصیت سیلوستر استالونه برای دراماتیک کردن، طرد شدنی که کهنه سربازان با آن دست و پنجه نرم می‌کردند در یک درگیری غیرعادی مقابل اداره‌ی پلیس یک شهر کوچک قرار گرفت اما قبلا از این که اوضاع بدتر شود سر و کله‌ی فرماندهی سابق پیدا می‌شود و با توصیف دقیقی از مجموعه مهارت‌ها و موفقیت‌های گذشته‌ی رمبو به کلانتر تازه توصیه می‌کند از خیر جنگیدن با او بگذرد و دقیقا در همین نقطه مخاطبان با یکی قهرمان فیلم‌های اکشن ترسناک آشنا می‌شوند.

ساعت مچی عقربه ای مردانه والار طرح رمبو کد LF2279

۴- عروس در «بیل را بکش» (Kill Bill)

بیل را بکش

اوما تورمن با نام مستعار عروس در فیلم «بیل را بکش» این فرصت را به دست آورد تا در خونین‌ترین اثر یک فیلم‌ساز که به دلیل عشق بی‌حد و حصرش به خشونت‌های عجیب و غریب سینمایی شناخته می‌شود، حضور پیدا کند. در این مجموعه‌ی دو قسمتی عروس را به عنوان یک قهرمان فیلم‌های اکشن دنبال می‌کنیم که درصدد انتقام از دشمنش بیل و البته گروهی از خبره‌ترین آدمکش‌های دنیا است.

عروس از آن شخصیت‌هایی است که موفق می‌شود به درونی‌ترین لایه‌های سازمانی مخوف راه پیدا کند، انتقامش را بگیرد و در نهایت از این نبرد خونین زنده بیرون بیاید. او به اندازه‌ای ترسناک است که در بعضی از سکانس‌های فیلم می‌توان به وضوح وحشت را در چشمان اهداف بعدی‌اش دید.

کتاب روزی روزگاری در هالیوود اثر کوئنتین تارانتینو انتشارات مون

۳- جان کریسی در «مردی در آتش» (Man on Fire)

مردی در آتش

دنزل واشنگتن از جمله بازیگرانی است که مهارت زیادی در به تصویر کشیدن یک قهرمان فیلم‌های اکشن جذاب دارد. «مردی در آتش» به اندازه‌ی آثاری مثل «برابرساز» (The Equalizer) و «کتاب الی» (The Book of Eli) معروف نیست اما شخصیت جان کریسی به دلیل استعداد بی‌نظیرش در خشونت حسابی شناخته شده است.

بیشتر بخوانید
۲۵ فیلم رنگارنگ برتر قرن بیست و یکم

در این فیلم هم تعریف حماسی از شخصیت جان کریسی گنجانده شده؛ «هنرمندی که هنرش مرگ است». فیلم یک مامور سابق سیا را دنبال می‌کند که مسئولیت محافظت از یک دختر بچه را بر عهده می‌گیرد اما پس از ربوده شدنش، از تمام بندهای کارنامه‌ی خشونت‌آمیزش استفاده می‌کند تا بچه را پس بگیرد.

۲- ویلیام مانی در «نابخشوده» (Unforgiven)

ویلیام مانی یکی از قهرمان فیلم‌های اکشن

کلینت ایستوود هم از آن دسته بازیگرانی است که در ایفای نقش قهرمان فیلم‌های اکشن ترسناک که برای برقراری عدالت به خشونت متوسل می‌شوند، تبحر ویژه‌ای دارد. او نماد یک کابوی واقعی است و در بسیاری از مطرح‌ترین فیلم‌های وسترن تاریخ سینما نقش‌آفرینی کرده است.

کلینت ایستوود علاوه بر نقش‌آفرینی در «نابخشوده»، کارگردانی آن را هم بر عهده داشت. او در فیلم به عنوان یک قهرمان وسترن کلاسیک ظاهر می‌شود که پس از یک عمر هفت‌تیرکشی بالاخره بازنشسته شده اما عمر این آسایش خیلی طولانی نیست و تصمیم می‌گیرد برای گرفتن انتقام یک زن روسپی به میدان بازگردد. شهرت ویلیام مانی به اندازه‌ای زیاد است که دشمنانش بدون در نظر گرفتن سن و سالش و فقط با شنیدن نامش حسابی وحشت‌زده می‌شوند.

ماگ طرح کلینت ایستوود مدل NI124

۱- قاضی دِرِد در «دِرِد» (Dredd)

دِرِد یکی از قهرمان فیلم‌های اکشن

فیلم «دِرِد» در یک دنیای علمی- تخیلی دیستوپیایی به وقوع می‌پیوندد جایی که افسران مجری قانون که با قدرت‌های خاصشان به قاضی معروف هستند تنها ابزارهای کنترل سطوح شدید جرم و جنایت در جهان به حساب می‌آیند. این افراد قدرت مطلق قاضی، هیئت منصفه و جلاد را یک جا دارند و به همین دلیل هم مجرمان از شنیدن نامشان هم وحشت دارند. با این حال قاضی دِرِد نسبت به همکارانش سطوح بالاتری از خشونت را از خودش بروز می‌دهد.

قاضی دِرِد تا به حال دو بار توسط سیلوستر استالونه و کارل اربن به تصویر کشیده شده است که نقش‌آفرینی دومی میان منتقدان طرفداران بیش‌تری دارد. شهرت این قهرمان فیلم‌های اکشن میان جنایتکاران به اندازه‌ای بد است که در فیلم او را به نام آخرین عذابی که می‌تواند به سرشان نازل شود، نام می‌برند.

منبع: movieweb

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا