سینما

۱۳ فیلم عاشقانه برتر ۲۰۲۲

کمتر از سه هفته دیگر تا پایان سال ۲۰۲۲ باقی‌مانده است. در این روزها معمولا رسم بر این است که بهترین‌های سینمای جهان در سالی که گذشت معرفی می‌شوند. یکی از ژانرهای محبوب سینما، فیلم‌های عاشقانه است که معمولا طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. سال ۲۰۲۲ پس از واکسینه شدن مردم جهان در برابر ویروس کرونا، سینمای هالیوود جان دوباره‌ای گرفت و آثار زیادی که منتظر اکران بودند، به پرده سینماها رسیدند. از میان تمام آثار عاشقانه‌ی امسال آنهایی را که از کاربران  سایت IMDB امتیاز بالای ۶ از ۱۰ گرفته‌اند انتخاب کردیم و به یک لیست  ۱۳تایی رسیدیم. فیلم‌ها براساس زمان اکران از ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۲ مرتب شده‌اند.

۱. با من ازدواج کن (Marry Me)

  • کارگردان: کت کویرو
  • بازیگران: جنیفر لوپز، اوون ویلسون، مالوما
  • امتیاز سایت IMDB به فیلم: ۶.۱ از ۱۰

یکی از فیلم‌هایی که بسیاری به گیشه آن در سال ۲۰۲۲ امیدوار بودند، فیلم «با من ازدواج کن» بود. این فیلم براساس یک کتاب کمیک مصور به همین نام اثر بابی کرازبی ساخته شده. داستان فیلم از جایی شروع می‌شود که یک سوپراستار پاپ به نام کت ولدز  با بازی جنیفر لوپز، لحظاتی قبل از عروسی‌اش متوجه می‌شود که نامزدش که یک ستاره راک است، با بازی مالوما، با دستیارش رابطه دارد و به او خیانت کرده‌است. برای همین کت به صورت ناگهانی و بدون فکر کردن با مردی که به صورت تصادفی از بین مردم انتخاب کرده ازدواج می‌کند. این مرد کارش این است که در وسط خیابان می‌ایستد و تابلوی «با من ازدواج کن» را به دست می‌گیرد. البته این فیلم نتوانست در گیشه موفق باشد و تنها ۵۰ میلیون دلار فروش داشت. اما داستان عاشقانه و پرداخت متفاوتش نظر بسیاری را جلب کرد. همچنین آلبوم موسیقی که جنیفر لوپز برای این فیلم با همراهی مالوما خوانده به یکی از پر شنونده‌ترین موسیقی‌های سال تبدیل شد.

۲.می‌خواهم برگردی (I Want You Back)

  • کارگردان: جیسون اورلی
  • بازیگران: چارلی دی، جنی سلیت،اسکات ایستوود
  • امتیاز سایت IMDB به فیلم: ۶.۶ از ۱۰

«می‌خواهم برگردی» از آن فیلم‌های کمدی رمانتیک است که نمونه‌اش را تا به حال چه در فیلم‌های هالیوودی و چه در میان آثار ایرانی‌ دیده‌ایم. داستان درباره یک پسر و دختر است که با رسیدن به سی سالگی، کسانی که عاشقشان بوده‌اند را از دست داده‌اند. حالا هردوی آنها به تنهایی، در کنار هم قرار گرفته‌اند و هم پیمان می‌شوند تا روابط قبلی خود را دوباره بازگردانند. اما این مسیر به سمتی می‌رود که این دو پس از مدتی عاشق یکدیگر می‌شوند. این فیلم در اواخر سال ۲۰۲۱ ساخته و زمستان گذشته و در اوایل سال ۲۰۲۲ روی پرده سینماها رفت. با وجود اینکه کاربران سایت IMDB  به آن امتیاز بالایی ندادند، از سوی منتقدان در سایت راتن تومیتوز ۸۶ درصد رای مثبت گرفته. ‌

بیشتر بخوانید
چرا هالیوود به ساختن فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای درباره‌ی موسیقی اعتیاد دارد؟

۳. شهر گم‌شده (The lost City)

  • کارگردان: آرون نی، آدام نی
  • بازیگران: ساندرا بولاک، چنینگ تیتوم، دنیل ردکلیف، برد پیت
  • امتیاز سایت IMDB به فیلم: ۶.۱ از ۱۰

یک عاشقانه ماجراجویانه که می‌تواند هم سرگرم‌کننده باشد و هم شما را وارد دنیایی از عجایب کند. «شهر گم‌شده» یکی از فیلم‌های پرفروش سال گذشته بود که توانست با فروش نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار، نشان دهد هنوز می‌توان از ترکیب، داستان‌های عاشقانه، کمدی و ماجرایی به نتیجه‌ای مطلوب رسید. در این فیلم یک نویسنده داستان‌های ماجراجویانه به نام لورتا با مدلی که قرار است عکسش بر روی کتاب جدید این نویسنده بیاید، به سفری تبلیغاتی می‌روند. اما در مسیر سفر یک میلیاردر که می‌داند لورتا از محل یک گنج با خبر است، او را می‌دزدد. حالا مدل کتاب باید برای رهایی او کاری بکند و اینجاست که پای یک مامور کهنه‌کار ارتش آمریکا وسط میاید و عملیات نجات و تعقیب و گریز شروع می‌شود. گروه بازیگران این فیلم یکی از برگ‌های برنده آن است که در گیشه به موفقیت رسیده. نکته جالب حضور بولاک به عنوان تهیه‌کننده علاوه بر بازیگر در این فیلم است.

۴.پرتاب به ماه (Moonshot)

  • کارگردان: کریس وینترباور
  • بازیگران: کول اسپراوس، لانا کاندر
  • امتیاز سایت IMDB به فیلم: ۶ از ۱۰

داستان فیلم در آینده اتفاق می‌افتد در سال ۲۰۴۹، یعنی حدودا سی سال دیگر. زمانی که سیاره مریخ به استعمار انسان‌ها درآمده است. دو جوان به نام‌های والت و سوفی که دوستانشان به مریخ رفته‌اند، تصمیم می‌گیرند به این سیاره بروند. آنها با مشکلات فراوان خود را به آنجا می‌رسانند و زندگی جدیدی را در آنجا شروع می‌کنند. اما پس از مدتی هردو پشیمان از زندگی در مریخ به کره زمین باز می‌گردند و این بازگشت باعث می‌شود که عاشق همدیگر شوند. این فیلم یک عاشقانه تخیلی است که البته با توجه به پیشرفت علم و سالی که داستان در آن روایت می‌شود، چندان هم دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. «پرتاب به ماه» در بهار ۲۰۲۲ اکران شد و برخلاف انتظارات چندان نتوانست فروش خوبی داشته باشد، اما داستان متفاوتش باعث شد آن را به این لیست اضافه کنیم. علاوه بر این یکی از قطعات موسیقی استفاده شده در این فیلم آهنگ «دنیای من» اثر بی تی اس و کولدپلی است که در میان نوجوانان بسیار طرفدار دارد.

۵.بدترین آدم دنیا (The Worst Person in the World)

  • کارگردان: یوآخیم تری‌یر
  • بازیگران: آندرش دانیلسن لی
  • امتیاز سایت IMDB به فیلم: ۷.۸ از ۱۰
بیشتر بخوانید
۹ فیلم که داستان گذشته‌ی شخصیت‌های شرور را روایت می‌کنند

یکی از عاشقانه‌های بسیار مشهور سالی که گذشت، فیلم «بدترین آدم دنیا» است. این فیلم در نروژ ساخته شد و در اواخر سال ۲۰۲۱ در کشورهای اسکاندیناوی به نمایش درآمد، اما نمایش جهانی آن مربوط به ابتدای سال ۲۰۲۲ در کشورهای آمریکا و کانادا و سایر نقاط دنیا بود. «بدترین آدم دنیا» در بسیاری از فستیوال‌های سینمایی مورد توجه قرار گرفت و توانست علاوه بر عناوین نامزدی، جوایز زیادی را به دست آورد. یوآخیم تری‌یر کارگردان این فیلم گفته همیشه دلش می‌خواسته اثر متفاوتی درباره عشق بسازد که شبیه آنچه تا به حال درباره این موضوع گفته شده نباشد. «بدترین آدم دنیا» یک فیلم اپیزودیک است که در ۱۲ بخش ساخته شده، البته این بخش‌ها همه به هم مربوط است و درباره زندگی چند آدم مرتبط به هم پیش می‌رود.

۶.کراش (Crush)

  • کارگردان: سامی کوهن
  • بازیگران: روآن بلانچارد و اولی کراوالیو
  • امتیاز سایت IMDB به فیلم: ۶.۳ از ۱۰

اسم فیلم کاملا مشخص می‌کند که با چه داستانی طرف هستیم. «کراش» یک اصطلاح در زبان عامیانه است که حتی در چند سال اخیر به ادبیات نوجوانان ایرانی هم وارد شده و به معنای احساس تعلق خاطر دو نفر نسبت به هم است. این فیلم هم یک عاشقانه جوانانه را روایت می‌کند. داستان درباره دختری است که به دلیل علاقه به یکی از افراد گروه موسیقی وارد این گروه می‌شود، اما پس از ورودش متوجه رابطه آن فرد با دختر دیگری می‌شود. اتفاقی که برای او خیلی سخت است و تلاش می‌کند همه چیز را تغییر بدهد. «کراش» در بهار ۲۰۲۲ منتشر شد و با وجود داستان تکراری و گروه بازیگرانی که چندان مشهور نبودند، توانست از نظر مخاطبان و منتقدان به عنوان فیلم متوسطی مطرح باشد.

۷.به آرامی چا چا برقص (Cha Cha Real Smooth)

  • کارگردان: کوپر رایف
  • بازیگران: کوپر رایف، داکوتا جانسون
  • امتیاز سایت IMDB به فیلم: ۷.۵ از ۱۰

پسر جوانی که معلم رقص است، با یک زن و فرزند او که اوتیسم دارد آشنا می‌شود. این آشنایی دوستی عمیقی میان آنها به وجود می‌آورد. پسر جوان از سوی زن به عنوان پرستار فرزند بیمارش انتخاب می‌شود. اما این تازه اول ماجرا است و اتفاقات عجیبی سر راه این افراد قرار می‌گیرد. فیلم «چا چای واقعا صاف» یک کمدی رمانتیک و اولین تجربه فیلمسازی، کارگردانی جوان به نام کوپر رایف است. فیلمی که برای اولین بار در جشنواره ساندنس به نمایش درآمد و توانست نظر منتقدان را جلب کند.

۸.همراه برای سواری (Along for the Ride)

  • کارگردان: سوفیا آلوارز
  • بازیگران: اما پاسارو، بلمونت کارنلی، کیت باسورث
  • امتیاز سایت IMDB به فیلم: ۶.۱ از ۱۰
بیشتر بخوانید
۱۰ فیلم کمدی برتر که به روایت داستانی در فضا می‌پردازند

بازهم یک فیلم نوجوانانه دیگر که عشق را با رویکردی معصومانه از دید دو نوجوان دبیرستانی نشان می‌دهد. اودن و الی، تابستان قبل از ورود به کالج، درست زمانی که به سن ۱۸ سالگی رسیده‌اند، برای غلبه بر بی‌خوابی‌های شبانه، تصمیم می‌گیرند، دنبال ماجراجویی بروند. این اتفاق باعث به وجود آمدن عشقی عمیق میان آنها می‌شود. این فیلم براساس رمانی به همین نام نوشته سارا دسن ساخته شده. مخاطبان عام تا حدودی از فیلم خوششان آمده و منتقدان هم آن را در رده آثار متوسط قرار‌ داده‌اند.

۹.پیشخدمت پارکینگ (The Valet)

  • کارگردان: ریچارد وانگ
  • بازیگران: اوخنیو دربس، سامارا ویوینگ، ماکس گرینفیلد
  • امتیاز سایت IMDB به فیلم: ۶.۷ از ۱۰

این فیلم را با نام «بدل» هم می‌شناسند و در واقع بازسازی یک فیلم مشهور فرانسوی به همین نام است که در سال ۲۰۰۶ ساخته شده. «پیشخدمت پارکینگ» داستان کمدی و ماجراجویانه‌ای دارد درباره یک ستاره مشهور سینما که از یک پیشخدمت هتل می‌خواهد تا نقش معشوقه او را بازی کند. هدف او از این کار این است که خود را متاهل نشان دهد و بتواند به رستورانی در بورلی هیلز برود. این فیلم برخلاف بازسازی‌های همیشگی هالیوود از فیلم‌های سینمای اروپا مورد توجه قرار گرفته.

۱۰.پدر عروس (Father of the Bride)

  • کارگردان: گاز آلازراکی
  • بازیگران: اندی گارسیا، گلوریا استفان، آدریا آرجونا
  • امتیاز سایت IMDB به فیلم: ۶ از ۱۰

سال ۱۹۴۹ ادوارد استریتر، رمانی با عنوان «پدر عروس» منتشر کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. از آن زمان تاکنون سه فیلم سینمایی در هالیوود با اقتباس از این داستان ساخته شده. اولین اقتباس یک سال پس از انتشار رمان ساخته شد که بازیگر دختر اصلی فیلم هم الیزابت تیلور بود. اما فیلم با معیارهای آن دوران چندان از سوی مخاطب با استقبال مواجه نشد. ۴۰ سال بعد در ۱۹۹۱، اقتباس دوم از این داستان انجام شد که استیو مارتین بازیگر مشهور کمدی هالیوود نقش پدر را برعهده داشت و اتفاقا به یکی از آثار پرفروش در آن سال‌ها تبدیل شد. سال ۲۰۲۲ و پس از ۳۰ سال، این رمان دوباره دست‌مایه ساخت یک فیلم سینمایی شده. فیلمی که ماجرای یک پدر را روایت می‌کند که در آستانه جدایی از همسر خودش است، اما متوجه می‌شود که دختر بزرگش قرار است به زودی ازدواج کند. این تناقض شرایط، اتفاقات خنده‌داری را به وجود می‌آورد.

۱۱. درباره سرنوشت (About Fate)

  • کارگردان: ماریوس وایسبرگ
  • بازیگران: اما رابرتز، توماس من، بریت روبرتسون
  • امتیاز سایت IMDB به فیلم: ۶ از ۱۰

یکی از جدیدترین فیلم‌های ژانر عاشقانه است که در همین دو ماهه اخیر و از اول پاییز ۲۰۲۲ به سینماهای آمریکا و جهان راه پیدا کرده. این فیلم یک کمدی رمانتیک درباره دو جوان است که عاشق شده‌اند، اما درک درستی از روند عاشقی که دارد برایشان اتفاق می‌افتد ندارند. چون هنوز مدت زمان زیادی از اکران آن نگذشته، میزان فروش واقعی فیلم و امتیاز سایت‌های نقد درباره آن به درستی مشخص نیست. اما در همین مدت کم هم توانسته نظر بخش زیادی از مخاطبین را جلب کند. با توجه به اینکه وایسبرگ کارگردان روس فیلم «درباره سرنوشت» سال‌ها است در زمینه ساخت این نوع فیلم‌ها فعالیت دارد، باید دید در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۲، استقبال از این فیلم چطور ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید
۱۰ لباس و پوشش نامناسبت در انیمیشن‌های دیزنی و پیکسار

۱۲.روزالین (Rosaline)

  • کارگردان: کارن ماینه
  • بازیگران: کیتلین دور، ایزابلا مرسد، کیله آلن
  • امتیاز سایت IMDB به فیلم: ۶.۴ از ۱۰

بازی با داستان‌های قدیمی و مشهور، یکی از روش‌های ایجاد فضای کمدی است. در فیلم «روزالین» هم دقیقا از همین فرمول استفاده شده و داستان مشهور رمئو و ژولیت اثر ویلیام شکسپیر با اضافه کردن یک شخصیت خیالی به چالش کشیده است. داستان «روزالین» پیش از شروع عشق رمئو و ژولیت آغاز می‌شود. روزالین دختر عموی ژولیت است که با رومئو رابطه دارد و قرار است با او ازدواج کند. یک روز رومئو به طور اتفاقی با ژولیت مواجه شده و عاشق او می شود. رومئو تصمیم می‌گیرد که روزالین را رها کند. ورود این نفر سوم و تشکیل مثلث عشقی، شکل کمدی و جذابی به یک داستان قدیمی مشهور داده. فیلم «روزالین» براساس رمانی به نام «زمانی که تو متعلق به من بودی» نوشته ربکا سرله، ساخته شده و اکتبر ۲۰۲۲ به اکران رسیده است. این فیلم در همین مدت کم توانسته نظرات مثبت زیادی را جلب کند.

۱۳.بلیت بهشت (Ticket to Paradise)

  • کارگردان: اول پارکر
  • بازیگران: جولیا رابرتز، جورج کلونی
  • امتیاز سایت IMDB به فیلم: ۶.۵ از ۱۰

آخرین فیلم لیست ما، یکی از آثار پرفروش امسال است که به تازگی اکران سینمایی آن به پایان رسیده و وارد وی او دی‌ها شده. «بلیت بهشت» داستان کمدی و عاشقانه‌ای دارد که در کنار دو چهره سرشناس هالیوود یعنی جولیا رابرتز و جورج کلونی، باعث شده میزان استقبال از آن تا حد زیادی بالا باشد. این فیلم قصه یک زوج را روایت می‌کند که سال‌ها است از هم جدا شده‌اند، و حالا از طرف دخترشان برای جشن عروسی او به شهر بالی دعوت شده‌اند. این زوج به این ازدواج تمایلی ندارند و با هم تصمیم می‌گیرند عروسی دختر خودشان را بهم بزنند. «بلیت بهشت» تاکنون توانسته در اکران جهانی خود نزدیک به ۱۷۰ میلیون دلار فروش داشته باشد. فروشی که هنوز چندماهی از آن باقی مانده.

فیلم‌های سینمایی خارجی و ایرانی در دیجی‌کالا

منبع: IMDB

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا