سینما

۱۰ معمای بزرگ دنیای توسعه‌ یافته‌ دی‌سی که هنوز حل نشده‌اند

تقریباً یک دهه از آغاز فعالیت‌های دنیای توسعه یافته دی‌سی گذشته است. این مجموعه آثار توانسته‌اند در این مدت شخصیت‌ها، دنیاسازی‌ها و اسطوره‌هایی از صفحات کمیک معرفی کنند که بین طرفداران بسیار محبوب شده. با این حال، پرداختن به بسیاری از این موضوعات سطحی بوده و آنطور که مخاطبان توقع داشته‌اند، نه در فیلم‌های مستقل و نه در کل مجموعه آثار این دنیای سینمایی مورد توجه قرار نگرفته. دنیای دی‌سی از لحاظ موضوعات بکر هیچ کمبودی برای فیلم‌های آینده‌اش ندارد. خیلی از ناسازگاری‌ها، حفره‌های داستانی، شخصیت‌های مبهم، درگیری‌های حل‌نشده و  چند راز هنوز فاش نشده در دنیا دی‌سی وجود دارند که می‌توانند به راحتی موضوعی هیجان‌انگیز برای یک فیلم یا تکمیل پازل داستان کلی دنیای توسعه‌ی یافته‌ی دی‌سی باشند.

مجله DC Absolutely Everything You Need To Know سپتامبر 2018

۱۰. پیش‌زمینه داستانی بلک کنیری چیست؟

در فیلم «پرندگان شکاری و رهایی فانتزی یک هارلی کویین» (Birds of Prey and the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn) که در سال ۲۰۲۰ اکران شد، بینندگان با شخصیت داینا لنس یا قناری سیاه آشنا شدند. رنه مونتویا در این فیلم اشاره می‌کند که مادر دینا قبلاً به عنوان خبرچین برای GCPD (اداره‌ی پلیس شهر گاتهام) مشغول بوده است و او بود که از فریادهای مافوق صوت داینا اطلاع داشت. این موضوع می‌تواند نشان دهد همانطور که در کمیک‌ها صادق است، مادر دینا اولین قناری سیاه بوده است، اما این موضوع تایید نشده.

حتی با وجود این اطلاعات هم دینا اسرارآمیزترین شخصیت فیلم باقی است. او از کجا اینقدر خوب جنگیدن را یاد گرفته است؟ آیا او گرین ارو را می‌شناسد و مهم‌تر از همه آیا او به این زودی داستان مستقل خود را آغاز خواهد کرد؟

۹. کدام اعضای خانواده خفاش در این فاز حضور دارند؟

آلفرد پنی ورث همواره با قدرت در کنار بتمن ظاهر شده است و کاساندرا کین هم در فیلم پرندگان شکاری معرفی شد. با این حال، لغو فیلم بت‌گرل توسط استودیو، باعث ایجاد خلأ اطلاعاتی زیادی به‌ویژه در مورد خانواده بتمن خواهد شد. تصاویر و اخباری که از تولید این فیلم منتشر می‌شد اینطور نشان می‌دهد که باربارا گوردون در دنیای توسعه‌ی یافته‌ی دی‌سی حضور دارد اما احتمالاً در دنیایی متفاوت از بتمن بن افلک.

بیشتر بخوانید
۱۲ فیلم ترسناک برتر در باب فرقه‌ها از بدترین تا بهترین

در فیلم لیگ عدالت که در سال ۲۰۲۱ به کارگردانی زک اسنایدر اکران شد، صحنه‌ای که در آینده‌ای احتمالی اتفاق می‌افتد، نشان می‌دهد که جوکر به بتمن درباره شکستش در محافظت از «پسرخوانده»‌اش طعنه می‌زند و مخاطبان بر اساس جزئیات در فیلم «بتمن علیه سوپرمن» اینطور استنباط کردند که منظور او دیک گریسون است. با این وجود، دی‌سی ادعا کرده است که این فیلم نمی‌تواند منبع موثقی باشد. اگر اینطور باشد در نتیجه از بت‌وومن، ردهود، رد رابین، اسپویلر و دیمین وین از دنیای بت‌من هیچ اطلاعاتی در دست نیست.

ماشین بازی کنترلی طرح بتمن 872738

۸. هاوک‌گرل کجاست؟

آلدیس هاج، بازیگر نقش هاک‌من اینطور گفته است که غیبت هاوک‌گرل در فیلم «بلک ادم» (Black Adam) که در سال ۲۰۲۲ اکران شد با برنامه‌ریزی و به دلایل مشخصی بوده است. حالا این سوال پیش می آید: این دلایل چه بود؟

باید به این نکته توجه داشت که هاک‌من مستقیما به دکتر فیت گفته است که از مرگ نمی‌ترسد. این حرف او ممکن است فقط ذهنیت قهرمانی متعهد به ماموریت خود باشد یا می‌تواند به پیشینه او در کمیک نیز اشاره کند. در بسیاری از خطوط زمانی، کارتر و شیرا هال تناسخ روح‌هایی هستند که به یکدیگر متصل شده‌اند. ممکن است شیرا قبلاً در نسل کنونی مرده باشد و کارتر از مرگ هراسی ندارد زیرا پس از مرگ او دوباره به شیرا ملحق شده و تناسخ خواهد یافت.

۷. قهرمانان دی‌سی سرپرست چه کسانی هستند؟

سن بتمن در دی‌سی پویایی لیگ عدالت را تغییر می‌دهد. بعد از فیلم «بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت» (Batman v Superman: Dawn of Justice) شخصیت بتمن وارد سومین دهه‌ی فعالیت خود شد. بن افلک در همین مورد گفته است که این نسخه از بتمن نسخه‌ای بالغ‌تر و عاقل‌تر است، به‌ویژه در رابطه با شخصیت سوپرمن هنری کاویل.

بیشتر بخوانید
۳۵ فیلم کمدی ترسناک برتر تاریخ سینما

این بدان معناست که بتمن به اندازه کافی سن دارد که (حداقل) سرپرست دیک گریسون و جیسون تاد باشد، هرچند که هیچ کدام به صراحت ذکر نشده است و به یکی از چندین راز دنیای دی‌سی تبدیل شده است. در کنار آن نیز، به نظر نمی‌رسد که بقیه بازیکنان اصلی لیگ به این زودی‌ آمادگی پذیرش سرپرستی کسی یا کسانی را داشته باشند. آکوامن که اخیراً به عنوان پادشاه آتلانتیس تاجگذاری کرده است، فلش هم که وارد داستانی جدید شد بدون اینکه اشاره‌ای به فرار آمازون و وجود فرزندش از یک انسان نشد.

۶. صحنه ماقبل آخر «لیگ عدالت زک اسنایدر» (The Snyder Cut) می‌‌تواند واقعی باشد؟

صحنه ماقبل آخر لیگ عدالت زک اسنایدر آینده‌ای بالقوه را نشان می‌دهد که در آن بتمن اجازه می‌دهد لوئیس لین بمیرد و سوپرمن که غم بزرگی را متحمل شده، به یک شخصیت مستبد تبدیل می‌شود و احتمالاً با دارکسید متحد می‌شود. در ادامه‌ی فیلم می‌بینیم که این صحنه، هرچند واضح، کابوس بروس وین است. علاوه بر این، جوکر هم به طور خاص از بتمن در مورد خط زمانی رویایش می‌پرسد.

بلافاصله پس از اینکه بروس با عرق سرد از خواب بیدار می‌شود، مارشن من‌هانتر در مقابل او قرار دارد. بنابراین، ممکن است که من‌هانتر به عنوان یک تله‌پات، این صحنه را در رویای به بروس قرار داده باشد. صرف نظر از منبع رویا، ارتباط آن با فرنچایز بسیار مبهم است.

اکشن فیگور مدل لیگ عدالت سوپرمن و بتمن مجموعه 5 عددی

۵. خط زمانی حال حاضر دی‌سی در کجای جهان چندگانه‌اش قرار می‌گیرد؟

چندجهانی دی‌سی همین حالا هم سیستمی پیچیده در سازماندهی جدول زمانی، ابعاد و واقعیت‌های مختلف دارد. پیچیدگی دیگر این سیستم مربوط به تنوع رسانه‌ها است: برخی از زمین‌ها در جهان چندگانه کمیک‌ها حضور دارند، برخی دیگر برای نمایش‌های تلویزیونی و برخی فیلم‌ها. به عنوان مثال، عدالت جوان (Young Justice) در زمین-۱۶ اتفاق می‌افتد در حالی که در حال حاضر تداوم اصلی اکثر کمیک‌های در حال انتشار در «زمین نخست» می‌گذرد. به همین ترتیب، «ارو ورس» هم چندجهانی جداگانه‌ی خودش را دارد.

بیشتر بخوانید
نقد فیلم «برادران لیلا»؛ حراف و زیاده‌گو

با این حال، این چندجهانی راز بزرگ دنیای دی‌سی است و اشاره معنی‌داری به زمین‌های جایگزین نشده است. در حالی که در پایان لیگ عدالت زک اسنایدر به وجود زمان بندی‌های متفاوت پرداخته می‌شود، هیچ جای دیگری امکان وجود واقعیت‌های متفاوت و همزیستی آن‌ها مطرح نشده است.

۴. چرا لیگ عدالت با انجمن عدالت هماهنگ نیست؟

انجمن عدالت توسط دولت تحریم شده است، در حالی که اتحادیه عدالت در واقع توسط اعضای دولت اداره می‌شود و منافع مشترک آنها اینطور ایجاب می‌کند که این دو سازمان با هم همکاری کنند. در کمیک‌ها، قهرمانان زیادی هستند که در هر دو تیم حضور دارند.

با این حال، زمانی که دوستان دارکسید در لیگ عدالت (۲۰۱۷) به زمین حمله کردند، هیچ یک از اعضای انجمن به جستجوی بروس وین برای پیدا کردن متا انسان‌ها نپیوستند و داوطلب کمک نشدند. علاوه بر این، بلک آدام گفته است که سوپرمن به نحوی با عملیات والر (و در نتیجه، انجمن) مرتبط است. این‌که او کی از وجود انجمن مطلع شده است هنوز راز دنیای دی‌سی است، قبل یا بعد از تشکیل لیگ عدالت؟

۳. داستان گذشته‌ی شخصیت مارشن من‌هانتر چیست؟

شخصیت مارشن من‌هانتر تنها در «لیگ عدالت زک اسنایدر» دیده شده است که برادران وارنر ادعا می‌کند خط زمانی آن با دیگر فیلم‌های دنیای توسعه‌ی یافته‌ی دی‌سی مشترک نیست. با این حال، اگر قرار نبود اسنایدر در فیلم‌های بعدی از او استفاده ‌کند، چرا به او اجازه داده شد این شخصیت را معرفی کند؟

در «اسنایدر کات» لیگ عدالت وقتی مارتا کنت به دیدن لوئیس لین در آپارتمانش می‌رود، در واقع یک مارشن من‌هانتر تغییر شکل یافته است و لویس را تشویق می‌کند تا به دیلی پلنت بازگردد. اما در ورژنی که در سینما به نمایش درآمد، مارتا با لوئیس در دفتر ملاقات کرد و نشانی از مارشن من‌هانتر بودن مانتا نمایش داده نشد. با توجه به برداشت اسنایدر می‌توان نتیجه گرفت که مارشن من‌هانتر مدتی است که با قهرمانان دنیای توسعه‌ی یافته‌ی دی‌سی در پشت صحنه درگیر بوده است.

بیشتر بخوانید
۱۵ فیلم ترسناک که بیشترین قتل در آن‌ها اتفاق افتاده است

۲. چه‌کسانی در سلول‌های آماندا والر در خواب مصنوعی هستند؟

در بلک آدام، تث آدام به خواست خود تسلیم انجمن عدالت می‌شود، زیرا نگران است که قدرت او به ناچار به مردم بی‌گناه که او می‌خواهد از آن‌ها محافظت کند، آسیب برساند. انجمن او را به یک مجتمع زیردریایی می‌آورد که توسط امیلیا هارکورت و آماندا والر مدیریت می‌شود آن‌جا او در سلولی ویژه در شرایط خواب مصنوعی قرار می‌گیرد.

بعد این‌که آدام به خواب مصنوعی می‌رود ما سلول او را در میان ده‌ها سلول مشابه دیگر می‌بینیم که این سوال را مطرح می‌کند: والر چه کسان دیگری را در این سلول‌ها نگه داشته است؟ جواب این راز می‌تواند تأثیرات شگرفی بر دنیای توسعه‌ی یافته‌ی دی‌سی داشته باشد. فرقی نمی‌کند در سلول‌ها شخصیت‌های شرور، قهرمان یا ضدقهرمان نگهداری شوند، یک حادثه این محل که باعث متلاشی شدن یکی از سلول‌ها شود، ممکن است روند کل فرنچایز را تغییر دهد.

۱. چه اتفاقی برای ددشات افتاد؟

«جوخه انتحار» محصول سال ۲۰۱۶ یکی از فیلم‌های درهم و برهم دی‌سی است . با این حال، بسیاری برداشت ویل اسمیت را در مورد فلوید لاتون، با نام مستعار ددشات، که یکی از اعضای همیشگی Task Force X در کمیک‌ها و DCAU است، تحسین کردند.

اگرچه جیمز گان، کارگردان فیلم «جوخه انتحار» ۲۰۲۱، بلات اسپات، قاتلی دیگر با مهارت مشابه و رابطه‌ی به همان اندازه پیچیده با دخترش را در فیلم خود معرفی کرد اما بازهم غیبت اسمیت در Task Force X ملموس بود. حتی یک واگویه از هارلی کویین یا ریک فلگ در مورد آزادی لاتون از زندان می‌توانست این راز بزرگ دی‌سی را پاسخ دهد.

منبع: CBR

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا