با اکران فیلم «آواتار: راه آب» در سینماها، بدون شک دوباره بازار فیلمهای سه بعدی داغ خواهد شد و مخاطبان از سایر فیلمهایی که در این ژانر ساخته شدهاند استقبال خواهند کرد.
مدتها است که بحثهای زیادی در رابطه با این موضوع وجود دارد که آیا استفاده از جلوههای ویژهی سه بعدی هنر است یا یک حقهی ارزان قیمت برای جلب توجه مخاطب. فیلمهای زیادی توانستند ثابت کنند اگر از این ابزار به خوبی استفاده شود میتوان آثار بزرگی را خلق کرد. معمولا فیلمسازان بزرگ راههای مبتکرانه و خلاقانهای را برای استفاده از فناوری پیدا میکنند که در نوع خود شایستهی تقدیر است. چنین فیلمهایی نه تنها از وجود یک فیلمنامهی عالی و بازیگران برجسته بهره میبرند بلکه به بهترین وجه ممکن از ابزارهای موجود از جمله جلوههای ویژهی سه بعدی استفاده میکنند.
۱. پیرانا سه بعدی (Piranha 3D)
- کارگردان: الکساندر ازا
- بازیگران: الیزابت شو، جری اوکانل، وینگ ریمز
- تاریخ انتشار: ۲۰۱۰
- امتیازIMDb به فیلم: ۵.۵ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۴ از ۱۰۰
در سالیانی نه چندان دور معمولا از جلوههای ویژهی سه بعدی در فیلمهای ترسناکی همچون فیلم «پیرانا» استفاده میشد. زیرا چنین ابزاری میتواند به فیلمهای ترسناک رنگ و بویی منحصربهفرد ببخشد و فیلم سه بعدی «پیرانا» نیز به واسطهی همین ابزار به فیلمی جذاب تبدیل شد.
هر چند فیلمنامه و شخصیت پردازی فیلم چنگی به دل نمیزد و نتوانست توجه مخاطبان را جلب کند ، اما حس شوخ طبعی، ترس و دلهرهی موجود در فیلم در نوع خود بینظیر بود. بهعلاوه برخی از سکانسهای سه بعدی فیلم از جمله سکانس اول به زیبایی فیلم افزودند.
۲. ام را به نشانه مرگ بگیر (Dial M For Murder)
- کارگردان: آلفرد هیچکاک
- بازیگران: ری میلند، گریس کلی
- تاریخ انتشار: ۱۹۵۴
- امتیازIMDb به فیلم: ۸.۲ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰
در حالی که شاید «ام را به نشانه مرگ بگیر» یکی از جذابترین و هیجان انگیزترین فیلمهای آلفرد هیچکاک به حساب نیاید، اما در زمان خودش فیلمی مدرن و سرگرم کننده بود. بهعلاوه در این فیلم شاهد استفاده از ابتداییترین نوع جلوههای ویژهی سه بعدی هستیم که در نوع خود حائز اهمیت است. این فیلم داستان مردی ثروتمند را روایت میکند که قصد دارد همسرش را بکشد آن هم به صورتی که هیچ ردی از خود به جای نگذارد.
این فیلم که بر اساس یک نمایشنامه ساخته شده نشان میدهد که هیچکاک چقدر بر روی آثارش وقت میگذاشته و به آنها فکر میکرده زیرا استفاده از جلوههای ویژهی سه بعدی کاری میکند تا مخاطب تصور کند در صحنهی فیلمبرداری است و انگار داستان فیلم را از نزدیک تماشا میکند.
۳. ولنتاین خونین من (My Bloody Valentine)
- کارگردان: پاتریک لوسیر
- بازیگران: جنسن اکلس، جیمی کینگ، کر اسمیت
- تاریخ انتشار: ۲۰۰۹
- امتیازIMDb به فیلم: ۵.۴ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز: ۶۱ از ۱۰۰
درست همانند فیلم «پیرانا سه بعدی» ، «ولنتاین خونین من» نسخهی بازسازی شدهی یک فیلم ترسناک است که از سبک سه بعدی به روشی خیره کننده و در عین حال سرگرم کننده استفاده کرده است. نسخهی بازسازی شده رویکردی مشابه «پیرا سه بعدی» را در پیش گرفت و همین امر هم باعث شد که برای مخاطبان به فیلمی هیجاان انگیز و سرگرم کننده تبدیل شود.
داستان این فیلم در یک شهر قدیمی اتفاق میافتد که مردمانش در حال برگزاری سالگرد یک قتل عام بیرحمانه هستند هر چند نمیدانند که به زودی یکسری قتلهای جدید به راه خواهد افتاد . این فیلم با استفاده از داستانی سرگرم کننده، سکانسهایی پرانرژی و هیجان انگیز و روشهای قتل بینظیر که از جلوههای ویژهی سه بعدی در خلق آنها استفاده شده، یکی از جواهرات ژانر ترسناک به حساب میآید که نباید از آن غفلت کرد.
۴. بندباز (The Walk)
- کارگردان: رابرت زمکیس
- بازیگران: جوزف گوردون لویت، شارلوت ل بن، مارک کاماچو
- تاریخ انتشار: ۲۰۱۵
- امتیازIMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۳ از ۱۰۰
گاهی اوقات، ممکن است تنها در یک صحنه از جلوههای ویژهی سه بعدی استفاده شده باشد اما همان یک سکانس باعث میشود که فیلم رنگ و بوی تازهای به خود بگیرد. جوزف گوردون لویت در فیلم «بند باز» در قالب مردی ظاهر شده که در سال ۱۹۷۴ فاصلهی بین دو ساختمان تجاری واقع در شهر نیویورک را بر روی طناب طی میکند.
فیلم «بند باز» از نظر داستانی چیز زیادی برای گفتن ندارد و فقط به روایت همان واقعیاتی که نقل شده میپردازد و حتی در به تصویر کشیدن لحظهی بزرگ راه رفتن این فرد بر روی طناب هم اندکی کند و کسل کننده ظاهر شده اما رابرت زِمِکیس توانسته از جلوههای ویژهی سه بعدی به نفع فیلم استفاده کند و به مخاطبان این امکان را بدهد تا تصور کنند همانجا هستند و بندبازی این فرد را از نزدیک میبینند.
۵. زندگی پی (Life Of Pie)
- کارگردان: انگ لی
- بازیگران: سورچ شارما، عرفان خان، عادیل حسین
- تاریخ انتشار: ۲۰۱۲
- امتیازIMDb به فیلم: ۷.۹ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶ از ۱۰۰
انگ لی دومین اسکار بهترین کارگردانی خود را برای کارگردانی فیلم «زندگی پی» دریافت کرد و نشان داد که اگر یک فیلم سه بعدی بتواند موفق باشد حتی مراسمی به بزرگی مراسم اسکار هم آن را خواهد پذیرفت و حتی جوایزی را هم به آن فیلم اعطا خواهند کرد.
این فیلم به روایت داستان مرد جوانی میپردازد که پس از غرق شدن کشتیاش، باید با ببری که در قایق نجاتش است مدارا کند تا وقتی که بتواند خودش را نجات دهد. این فیلم داستانی جادویی دارد که جلوههای ویژهی سه بعدی بر زیباییاش افزودهاند . در واقع استفاده از جلوههای ویژهی سه بعدی باعث شده که مخاطب بتواند خودش را در وسط این قایق تصور کند و حس و حال قهرمان داستان را درک کند.
۶. چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم (How To Train Your Dragon)
- کارگردان: کرس سندرز
- بازیگران: جی باروشل، جرارد باتلر، جونا هیل
- تاریخ انتشار: ۲۰۱۰
- امتیازIMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۹ از ۱۰۰
استفاده از جلوههای ویژهی سه بعدی میتواند باعث خلق انیمیشنهای هیجان انگیز و نفسگیری شود و این همان چیزی است که ما در انیمیشن «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» شاهدش بودیم. داستان فیلم حول محور یک روستای وایکینگ نشین جریان دارد که در آن یک مرد جوان ترسو به این دلیل که نمیتواند اژدهایی شکار کند از سوی جامعهاش چندان جدی گرفته نمیشود تا اینکه رابطهای دوستانه را با یک اژدها برقرار میکند.
این فیلم که مملو از صحنههای اکشن، خنده دار و احساسی است آنقدر شیرین و جذاب است که میتواند برای هر کسی در هر سنی سرگرم کننده و مهیج باشد. بهعلاوه در سکانسهای پرواز اژدها از جلوههای ویژهی سه بعدی استفاده شده که بر زیبایی فیلم افزودهاند و کاری میکنند که مخاطب نتواند چشم از صفحهی تلویزیون بردارد.
۷. آواتار (Avatar)
- کارگردان: جیمز کامرون
- بازیگران: سم ورتینگتون، استیون لانگ، سیگورنی ویور
- تاریخ انتشار: ۲۰۰۹
- امتیازIMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶ از ۱۰۰
قطعا حالا که دنبالهی دوم آواتار تحت عنوان «آواتار: راه آب» قراراست راهی سینماها شود بسیاری از مخاطبان دوباره به تماشای فیلم اول خواهند پرداخت تا ببینند که جلوههای ویژهی فیلم تا چه حد تغییر کردهاند.
زیرا قرار است که در فیلم دوم هم دوباره از همان جلوههای ویژهی پیشگامانهای استفاده شود که جیمز کامرون در فیلم اول از آنها بهره جسته بود در واقع کامرون همان کسی بود که توانست روند استفاده از جلوههای ویژهی سه بعدی را به سطح جدیدی برساند و کاری کند که استفاده از چنین ابزاری در فیلمها به روشی پسنده تبدیل شود.
کامرون کاری کرد که دیگر کسی نتواند جلوههای ویژهی سه بعدی را به عنوان یک حقه در نظر بگیرد و باعث شد که این ابزار به یکی از بهترین ابزارهای موجود در دست عوامل هالیوود تبدیل شود. در واقع او به مخاطبان این امکان را داد تا احساس کنند در پاندورا هستند. بنابراین قطعا تماشای دنبالهی چنین فیلمی برای مخاطبان خالی از لطف نخواهد بود زیرا آنها میخواهند ببینند در ادامهی کار از چه نوع جلوههای ویژهای استفاده شده است.
۸. جاذبه (Gravity)
- کارگردان: آلفونسو کوارون
- بازیگران: ساندرا بولاک ، جورج کلونی
- تاریخ انتشار: ۲۰۱۳
- امتیازIMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۲ از ۱۰۰
گرچه در فیلم «جاذبه» فقط دو نفر حضور دارند اما این فیلم آنقدر پرمحتوا و جذاب است که توانست نظر مثبت منتقدین و مردم را به دست بیاورد. در این فیلم ساندرا بولاک و جورج کلونی در نقش فضانوردانی به ایفای نقش پرداختهاند که پس از وقوع فاجعهای در فضا سرگردان ماندهاند و به دنبال راهی هستند تا بتوانند به زمین بازگردند.
به نظر میرسد کارگردان این فیلم، آلفونسو کوارون تمام تلاش خود را کرده تا تماشاگران بتوانند خودشان را در همان موقعیت احساس کنند و بازیگران فیلم را درک کنند. این فیلم نه تنها به کرات از جلوههای ویژهی سه بعدی استفاده کرده بلکه صحنهها آنچنان به هم پیوسته فیلمبرداری شدهاند که مخاطب از دیدنشان سیر نمیشود.
۹. داستان اسباببازی ۳ (Toy Story 3)
- کارگردان: لی انکریج
- بازیگران: تام هنکس، دان ریکلس، تد بیتی
- تاریخ انتشار: ۲۰۱۰
- امتیازIMDb به فیلم: ۸.۳ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۸ از ۱۰۰
ساخت دنبالهای برای دو فیلم موفق «داستان اسباب بازی» کار چندان راحتی نبود، اما «داستان اسباب بازی ۳» نه تنها یکی از بهترین فیلمهای پیکسار به حساب میآید، بلکه همین فیلم توانست فرنچایز داستان اسباب بازی را به یکی از بهترین سهگانههایی تبدیل کند که تاکنون ساخته شدهاند. با بزرگ شدن اندی و رفتن به کالج، وودی، باز و اسباب بازیهای دیگر به یک مهد کودک فرستاده میشوند.
این فیلم ، فیلمی خنده دار و طنزآمیز است که هر آنچه را که طرفداران داستان اسباب بازی از این فرنچایز انتظار داشتند براوده کرد، در واقع این فیلم توانست به زیبایی انیمیشن بینظیر پیکسار را با جلوههای ویژهی سه بعدی تلفیق کند.
۱۰. هوگو (Hugo)
- کارگردان: مارتین اسکورسیزی
- بازیگران: ساشا یارون کوهن، بن کینگزلی، جود لا
- تاریخ انتشار: ۲۰۱۱
- امتیازIMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰
زمانی نه چندان دورف مارتین اسکورسیزی فیلم «هوگو» را با استفاده از جلوههای ویژهی سه بعدی خلق کرد، فیلمی بچه گانه که شاید کمتر کسی بتواند تصور کند که این فیلم یکی از فیلمهای اسکورسیزی است. این فیلم به روایت داستان پسر جوانی میپردازد که یتیم شده و تصمیم میگیرد مخفیانه در ایستگاه قطار پاریس زندگی کند.
تصویری که اسکورسیزی از ایستگاه قطار سال ۱۹۳۱ خلق کرده میتواند به مخاطبان نشان دهد که این کارگردان به صورت درست و بیعیب و نقصی از جلوههای ویژهی سهبعدی استفاده کرده است. بنابراین «هوگو» در نوع خود فیلم بزرگی است زیرا به جا افتادن جلوههای ویژهی سه بعدی در صنعت فیلم کمک کرد.
منبع: screenrant