سینما

۱۰ بازیگر که برای بازی در نقش افراد واقعی اسکار بردند

فیلم‌های بیوگرافی همیشه پتانسیل خوبی برای نامزدی جایزه اسکار داشته‌اند. این آثار معمولا با احترام ساخته می‌شوند و آن‌هایی که نقش شخصیت‌های اصلی را بازی می‌کنند معمولا به خاطر بازی‌های متحول‌کننده‌شان تحسین می‌شوند.

دلایل این تحسین‌ها و تمجیدات بسیار زیاد است اما احتمالا به این موضوع مربوط می‌شود که منتقدان یک نقطه مرجع برای عملکرد بازیگران دارند. آن‌ها می‌دانند که شخص واقعی چگونه بوده است و به راحتی می‌توانند عملکرد بازیگر را بر اساس زبان بدن، رفتار و گفتارشان قضاوت کنند. بازیگران زیادی برای ایفای نقش افراد واقعی برنده اسکار شده‌اند و این‌ها تنها چند نمونه از این موارد هستند.

۱۰. رامی ملک

بازیگر

«بوهمین رپسودی» اشتباهات بسیاری درباره گروه کوئین داشت و به دلیل عدم دقت تاریخی تا حدودی مورد انتقاد قرار گرفت اما چیزی که باعث تحسین مخاطبان شد، اجرای اصلی رامی ملک در نقش فردی مرکوری افسانه‌ای بود.

ملک تقریبا همه جنبه‌های مربوط به این هنرمند فقید را مورد بررسی قرار داد. بازی او سر و صدای زیادی در فصل جوایز ایجاد کرد و وی جایزه بهترین بازیگر مرد را در نود و یکمین دوره جوایز اسکار به دست آورد.

۹. رنه زلوگر 

بازیگر

رنه زلوگر در طول دوران حرفه‌ای خود چهار بار نامزد اسکار و دو بار برنده شده است: اولی برای درام جنگی حماسی «کوهستان سرد» و دومی برای فیلم بیوگرافی «جودی».

زلوگر برای بازی در این فیلم‌ از نظر فیزیکی کاملا تغییر کرده بود و نقش جودی گارلند افسانه‌ای را ایفا کرد که عمدتا برای بازی در نقش دوروتی در «جادوگر شهر اوز» شناخته می‌شود. او در نود و دومین دوره اسکار جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد و از بازیگرانی چون اسکارلت جوهانسون و سرشه رونان پیشی گرفت.

بیشتر بخوانید
۱۰ فیلم هیجان‌انگیز هالیوودی که با الهام از انیمه ساخته شده‌اند

۸. گری اولدمن

بازیگر

درام‌های جنگی یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های آکادمی هستند و یکی از بهترین فیلم‌های گری اولدمن، «تاریک‌ترین لحظات» محصول سال ۲۰۱۷ است. در این فیلم که درباره رهبری وینستون چرچیل در طول جنگ جهانی دوم است، اولدمن با ظاهری تقریبا غیرقابل تشخیص در نقش این نخست وزیر نمادین بازی کرد و برای تلاش‌هایش جایزه اسکار را به دست آورد.

فیلم به خاطر داستان و فیلم‌نامه‌اش انتقاداتی را به همراه داشت اما بازی اولدمن تحسین جهانی و جوایز بسیاری از جمله گلدن گلوب، ساگ و بفتا را به همراه داشت.

۷. مریل استریپ

بازیگر

مریل استریپ یکی از شناخته‌شده‌ترین بازیگران زن تاریخ سینماست و نامزد دریافت ۲۱ جایزه اسکار شده است. این یک رکورد جهانی است و او در رقابت با کاترین هپبورن و جک نیکلسون که هر دوی آن‌ها ۱۲ نامزدی دارند در مقام اول قرار دارد.

استریپ برنده سه جایزه از این ۲۱ نامزدی شده اما فقط یکی از آن‌ها برای یک فیلم بیوگرافی بوده است. این فیلم «بانوی آهنین» در سال ۲۰۱۱ بود که او در آن، نقش نخست وزیر مشهور بریتانیا، مارگارت تاچر را بازی کرد.

۶. ادی ردمین

بازیگر

ادی ردمین در طول دوران حرفه‌ای خود دو نامزدی اسکار داشته که یک بار برنده آن شده است. اسکار او برای فیلم «نظریه همه‌چیز» در سال ۲۰۱۴ بود که او در آن، نقش فیزیکدان افسانه‌ای، استیون هاوکینگ را بازی می‌کرد.

این فیلم نقدهای قابل توجهی را به خاطر فیلم‌نامه‌اش دریافت کرد و بیشتر بر داستان عشق بین هاوکینگ و جین وایلد متمرکز بود و نه شجاعت و جسارت هاوکینگ، مشکلات مرتبط با سلامتی و دستاوردهای علمی او. بازی ردمین موجب شد تا فیلم‌نامه به درستی اجرا شود و وی به خاطر تلاش‌هایش جایزه اسکار را دریافت کرد.

بیشتر بخوانید
چرا «دزدان دریایی کارائیب ۶» با حضور مارگو رابی به جای اسپارو محبوب نخواهد شد؟

۵. هلن میرن

بازیگر

هلن میرن که تا به حال برنده جوایز افسانه‌ای سه‌گانه بازیگری (اسکار، تونی و امی) شده، از یک حرفه طولانی و درخشان برخوردار بوده و قطعا یکی از بهترین بازیگران زن تاریخ سینما است.

بهترین کار میرن در سال ۲۰۰۶ و در «ملکه» بود که او در آن فیلم، نقش ملکه الیزابت دوم را در بحبوحه مرگ پرنسس دایانا بازی کرد. میرن برای اجرای خود جوایز مختلفی دریافت کرد و برنده جوایز اسکار، بفتا، ساگ و گلدن گلوب شد.

۴. متیو مک‌کانهی

بازیگر

متیو مک‌کانهی در طول دهه اولیه قرن جدید، بیشتر بازیگر فیلم‌های کمدی و عاشقانه بود. او در بسیاری از فیلم‌های کمدی و عاشقانه متوسط ​​در آن دوره بازی کرد و به نظر می‌رسید که دوران حرفه‌ای امیدوارکننده‌اش در حال نابودی است.

با این حال، همه چیز در آغاز دهه گذشته تغییر کرد و او جایزه بهترین بازیگر مرد را برای بازی در «باشگاه خریداران دالاس» به دست آورد. وی در نقش ران وودروف، بنیان‌گذار این باشگاه  بازی کرد. وودروف در سال ۱۹۹۲ و در سن ۴۲ سالگی بر اثر عوارض اچ‌آی‌وی درگذشت.

۳. ریس ویترسپون

بازیگر

ریس ویترسپون با ایفای نقش ال وودز در «از نظر قانونی بلوند» به شهرت رسید و به سرعت ثابت کرد که استعداد بازیگری بالایی دارد. بهترین اجرای او احتمالا در فیلم «سر به راه باش» در سال ۲۰۰۵ باشد که در آن، نقش خواننده کانتری، جون کارتر را بازی می‌کند.

این فیلم به جزئیات رابطه شخصی سخت او با جانی کش و تلاش‌هایش برای ترک مواد مخدر می‌پردازد. این بازی یکی از بهترین‌ اجراهای سال بود و ویترسپون تقریبا همه جوایز مهم بازیگری از جمله اسکار را از آن خود کرد.

بیشتر بخوانید
۲۰ نکته‌ی مهم که برای نقد یک تابلوی نقاشی باید بدانیم

۲. دنیل دی لوئیس

بازیگر

دنیل دی لوئیس اغلب از متد اکتینگ در کارهایش بهره می‌برد و همین رویکرد منجر به یک حرفه افسانه‌ای به عنوان یکی از بهترین بازیگران مرد در تمام تاریخ برای او شد. دی لوئیس علی‌رغم حضور در تنها ۲۱ فیلم، در طول دوران حرفه‌ای خود نامزد شش جایزه اسکار شد.

این میزان و ارقام فوق‌العاده است و او از این شش نامزدی، سه جایزه برنده شد و از این سه جایزه، دو اسکار برای بازی در نقش افراد واقعی بود: کریستی براون در «پای چپ من» و آبراهام لینکلن در «لینکلن» اسپیلبرگ.

۱. شارلیز ترون

بازیگر

غالبا فیلم‌های جنایی واقعی چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند اما «هیولا» استثنایی در این اصل است. این فیلم درباره جنایات آیلین وورنوس، یک قاتل زنجیره‌ای است که در حین کار به عنوان یک کارگر جنسی، هفت مرد را می‌کشد. او در اکتبر ۲۰۰۲ اعدام شد.

درست پس از یک سال، شارلیز ترون در «هیولا» نقش او را بازی کرد و جوایز متعددی را از آن خود نمود. این نقش تنها جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را برای ترون به ارمغان آورد. البته او دو بار دیگر هم نامزد این جایزه شده است.

منبع: screenrant

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا