سینما

۱۰ بازیگر شاخص فیلم‌های سینمایی دهه‌ی ۲۰۱۰ میلادی

در دنیای سینما، دهه ۲۰۱۰ را می‌توان عصر ابرقهرمانان دانست. چرا که در این دوره، فیلم‌های مبتنی بر کتاب‌های مصور توانستند پرده سینما را از آن خود کنند و یکی پس از دیگری، رکوردهای یکدیگر را بشکنند و در نهایت به مطمئن‌ترین منبع درآمد استودیوهای هالیوود تبدیل شوند.

البته در طی این دوره زمانی فرنچایزها و فیلم‌های پرفروشی در ژانرهای دیگر نیز ساخته شدند، اما نمی‌توان منکر سلطه ابرقهرمان‌ها بر عرصه سینما شد و اما یکی از مهم‌ترین تاثیرات این محیط در حال تغییر، پرورش و شکوفایی بازیگرانی بود که توانستند به اوج دوران شکوفایی خودشان برسند.

برخی از این بازیگران در دهه‌ای گذشته نیز ستاره‌های بزرگی بودند اما در طول این دهه توانستند حرفه خود را تثبیت نمایند، در حالی که برخی دیگر جزو بازیگران نوپایی بودند که در همین دهه پیشرفت کردند و نامی برای خود به هم زدند. علی‌ای‌حال، تمامی این بازیگران را می‌توان معرف دهه ۲۰۱۰ دانست.

۱. آدام درایور

بازیگر

به سختی می‌توان بازیگری را یافت که از آدام درایور مشهورتر باشد. درایور قبل از شروع حرفه بازیگری، در ارتش خدمت می‌کرد و توانست با بازی در فیلم «دختران HBO» به شهرت برسد و پس از آن نیز در نقش‌های مکمل فیلم‌هایی مانند «لینکلن» و «فرانسیس‌ها» ظاهر شود. درایور برای ایفای نقش در فیلم‌هایی نظیر «قلب‌های گرسنه» و «پترسون» مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و سپس با بازی در نقش کایلو رن در فرنچایز «جنگ ستارگان» به شهرت بین‌المللی دست یافت. درایور در سال ۲۰۱۸ برای بازی در نقش مکمل فیلم «بلکککلنزمن» اثر اسپایک لی و در سال ۲۰۱۹ برای بازی در نقش اول «داستان ازدواج» نوآ بامباک، نامزد دریافت جایزه اسکار شد و در نهایت توانست این دهه را به عنوان بازیگر اصلی بسیاری از پروژه‌های مخاطره‌آمیز به پایان برساند.

۲. ساموئل ال جکسون

بازیگر

ساموئل ال جکسون که پیش‌تر نیز یکی از محبوب‌ترین بازیگران تاریخ سینما بود، توانست حرفه خود را به عنوان یک بازیگر حرفه‌ای در طول این دهه تثبیت نماید. جکسون بیشتر سال‌های این دهه را با نقش‌آفرینی در نقش نیک فیوری در چندین پروژه از دنیای سینمایی مارول سپری نمود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به «انتقام‌جویان» در سال ۲۰۱۲، «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» در سال ۲۰۱۴ و «کاپیتان مارول» در سال ۲۰۱۹ اشاره نمود. در واقع جکسون توانست به ایفای نقش در چندین پروژه مهم مارول بپردازد. او توانست با کوئنتین تارانتینو در فیلم‌های «جنگجوی زنجیر گسسته» در سال ۲۰۱۲ و «هشت نفرت‌انگیز» در سال ۲۰۱۵ همکاری کند و در فیلم‌های «کینگزمن: سرویس مخفی» و «کنگ: جزیره جمجمه» نقش‌های اصلی را ایفا نماید. به علاوه جکسون در این دهه با حضور در دنباله‌های «شگفت انگیزان ۲»، «شیشه» و «شفت» به یکی از محبوب‌ترین کاراکترهای هالیوود تبدیل شد.

بیشتر بخوانید
مسیر سریال‌سازی سروش صحت؛ از «ساختمان پزشکان» تا «مگه تمام عمر چند بهاره؟»

۳. کریستین بل

بازیگر

 

کریستین بل در دهه ۲۰۰۰ توانست خود را به لطف بازی در نقش بروس وین یا همان بتمن در سه‌گانه «شوالیه تاریکی» کریستوفر نولان به عنوان یکی از محبوب‌ترین بازیگران سینما تثبیت کند. اما در دهه ۲۰۱۰ بود که توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای بازی در فیلم «مشت‌زن» به کارگردانی دیوید او راسل از آن خود کند. او در طول این دهه برای بازی در دو فیلم آدام مک کی، با نام‌های «رکود بزرگ» و «معاون» نامزد دریافت جوایز اسکار شد. به‌علاوه بل برای آخرین بار در فیلم «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» محصول سال ۲۰۱۲ در نقش بتمن ظاهر شد و توانست بازی حرفه‌ای خود را به زیباترین شکل ممکن به نمایش بگذارد.

۴. لئوناردو دیکاپریو

بازیگر

دهه ۲۰۱۰ زمانی بود که لئوناردو دی کاپریو توانست بالاخره تندیس اسکار را از آن خود کند. این بازیگر محبوب توانست برای بازی در فیلم «بازگشته» اثر آلخاندرو گونزالس ایناریتو برنده جایزه نقش اصلی فیلم شود و در واقع سرانجام پس از سال‌ها تلاش به مزد زحماتش برسد. به علاوه دی کاپریو در طول این دهه به همکاری خود با کارگردانان مشهور ادامه داد. او در سال ۲۰۱۰ با کریستوفر نولان کار کرد، در سال ۲۰۱۳ مجددا در «گرگ وال استریت» با مارتین اسکورسیزی همکاری نمود و در دو پروژه کوئنتین تارانتینو، تحت عناوین «جنگجوی رها شده» محصول سال ۲۰۱۲ و «روزی روزگاری در هالیوود» محصول سال ۲۰۱۹ به ایفای نقش پرداخت.

۵. جیک جیلنهال

بازیگر

اگرچه جیک جیلنهال توانست در دهه ۲۰۰۰ به موفقیت‌های بزرگی دست یابد که از جمله آن‌ها می‌توان به نامزدی اسکار برای فیلم «کوهستان» بروکبک در سال ۲۰۰۵، اشاره نمود اما حرفه بازیگری او در طول دهه ۲۰۱۰ دچار تحول بی‌نظیری شد. جیلنهال توانست به واسطه انتخاب نقش‌های جسورانه در پروژه‌های غیرمتعارف به یکی از پرکارترین بازیگران هالیوود تبدیل شود. برخی از بهترین فیلم‌های او عبارت‌اند از فیلم «شبگرد» تونی گیلروی که باید به خاطر ایفای نقش در آن نامزد دریافت جایزه اسکار می‌شد، «زندانیان و دشمن» دنیس ویلنوو، «حیوانات شب‌زی» تام فورد و «اوکجا» ساخته بونگ جون هو. جیلنهال این دهه را با بازی در نقش میستریو در «مرد عنکبوتی: دور از خانه» محصول سال ۲۰۱۹ به پایان رساند.

بیشتر بخوانید
۲۰ پیشنهاد خرید هدیه برای طرفداران سریال «بازی تاج و تخت»

۶. تام هاردی

بازیگر

تام هاردی با نقش‌آفرینی موفقیت‌آمیز در فیلم علمی-تخیلی کریستوفر نولان تحت عنوان «سرآغاز» به محبوبیت زیادی دست یافت. این فیلم سبب شد که او به تدریج به سمت ستاره شدن پیش برود و پس از آن به ایفای نقش شخصیت شرور بین در سومین و آخرین فیلم «شوالیه تاریکی» نولان بپردازد. در سال ۲۰۱۵ هاردی در دو تا از بهترین فیلم‌های حرفه‌ای خود، به ایفای نقش پرداخت. او در فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» ساخته جورج میلر و فیلم «بازگشته» اثر آلخاندرو گونزالس اینیاریتو به ایفای نقش پرداخت که برای بازی در آن نامزد دریافت جایزه اسکار شد. پس از آن هاردی به ایفای دومین شخصیت کمیک خود تحت عنوان ادی براک یا آکا ونوم در فیلمی به همین نام پرداخت که محصول سال ۲۰۱۸ است.

۷. رایان گاسلینگ

بازیگر

در دهه ۲۰۰۰، رایان گاسلینگ به لطف فیلم‌هایی مانند «دفترچه خاطرات» و «نیمه نلسون» نامزد دریافت جایزه اسکار شد و توانست برای خود اسم و رسمی به پا کند. با این حال، درست همانند جیلنهال و هاردی، در دهه ۲۰۱۰، گاسلینگ در پروژه‌های چالش‌برانگیزی بازی کرد و به شهرت زیادی دست یافت. گاسلینگ، این دهه را با درام عاشقانه و واقع‌گرایانه «ولنتاین غمگین» آغاز کرد و پس از آن در بسیاری از فیلم‌های مورد تحسین منتقدان، مانند «رانندگی» و «مکانی آن‌سوی کاج‌ها» و برخی فیلم‌های جنجال‌آمیز و موفق تجاری، از جمله «دیوانه» و «رکود بزرگ» به ایفای نقش پرداخت. در سال ۲۰۱۶، او برای بازی در فیلم «لا لا لند» اثر دامیان شازل، نامزد دریافت جایزه اسکار شد و نقش اصلی دو فیلم «لید رانر ۲۰۴۹» و «نخستین مرد» را بر عهده گرفت.

بیشتر بخوانید
بلاک‌باسترهای منطقه‌ای؛ ۱۰ فیلمی که مخاطبان کشوری خاص را جذب کردند

۸. دواین جانسون

بازیگر

چه دواین جانسون را دوست داشته باشید و چه از او متنفر باشید نمی‌توانید پادشاهی او را در دهه ۲۰۱۰ بر عرصه سینما انکار کنید. جانسون پس از آغاز حرفه بازیگری خود در اوایل دهه ۲۰۰۰، به سمت فیلم‌های کمدی و خانوادگی، اکشن و ماجراجویی مانند «پری دندان» محصول سال ۲۰۱۰ و «سفر ۲: جزیره اسرارآمیز» محصول سال ۲۰۱۲ کشیده شد. در اواسط این دهه، جانسون به یکی از ستاره‌های فیلم‌های اکشن تبدیل شد و در بسیاری از فیلم‌های مملو از صحنه‌های اکشن به ایفای نقش پرداخت. او در دو فرنچایز بزرگ تحت عناوین «سریع و خشمگین» و «جومانجی» به ایفای نقش پرداخت و با بازی در فیلم‌هایی مانند «موانا» و «هوش مرکزی» به موفقیت بزرگی در گیشه دست یافت و نظر مثبت منتقدان را به دست آورد.

۹. رابرت داونی جونیور

بازیگر

رابرت داونی جونیور کار خود را در دهه ۸۰ به عنوان بخشی از گروه برات پک آغاز نمود، اما در دهه ۹۰ توانست به موفقیت‌های مهمی دست یابد. او برای فیلم «چاپلین» در سال ۱۹۹۲ نامزد دریافت جایزه اسکار شد و برای بازی در فیلم «آلی مک ‌بیل» به شدت مورد تحسین قرار گرفت. با این حال، وقتی در سال ۲۰۰۸ در فیلم «مرد آهنی» به ایفای نقش پرداخت، این نقش به نقطه عطفی در پرونده کاری او تبدیل شد. مرد آهنی، داونی را به یک ستاره بزرگ تبدیل کرد و او با حضور در دو دنباله مرد آهنی، چهار فیلم انتقام‌جویان و ایفای نقش‌های محوری در فیلم‌های «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» و «اسپایدرمن: بازگشت به خانه» به شخصیت اصلی دنیای سینمایی مارول تبدیل شد. داونی در این دهه توانست به یک ابرقهرمان تبدیل شود و به همین دلیل می‌توان او را یکی از موفق‌ترین بازیگران این دهه دانست.

بیشتر بخوانید
چرا لیدی گاگا برای ایفای نقش هارلی کویین در «جوکر ۲» گزینه مناسبی است؟

۱۰. بردلی کوپر

بازیگر

بردلی کوپر پس از شروع حرفه بازیگری‌اش با نقش‌آفرینی در فیلمی معروف، دهه ۲۰۰۰ را به پایان رساند و توانست به شهرت خوبی دست پیدا کند. و پس از آن با بازی در فیلم «خماری» در سال ۲۰۰۹ به موفقیت بیشتری دست یافت، اما دهه ۲۰۱۰ دهه‌ای بود که سبب شد او به یکی از بازیگران درجه اول دنیای هالیوود ارتقا پیدا کند. کوپر برای بازی در کمدی رمانتیک «دفترچه امیدبخش» و کمدی سیاه «حقه‌بازی آمریکایی» دیوید او راسل نامزد دریافت جایزه اسکار شد. او سومین بار برای نقش‌آفرینی در فیلم جنگی کلینت ایستوود محصول سال ۲۰۱۴ به نام «تک‌تیرانداز آمریکایی» و چهارمین بار به خاطر کارگردانی خیره‌کننده فیلم «ستاره‌ای متولد می‌شود» محصول سال ۲۰۱۸ توانست این عنوان را دریافت کند. پس از آن به عنوان صداپیشه در «راکت راکون» حضور داشت و برای تهیه‌کنندگی «تک‌تیرانداز» و ASIB نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا