سینما

پیشتازی «پلنگ سیاه ۲» و «شب خشونت‌آمیز» (باکس آفیس هفته)

«پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد» (Black Panther: Wakanda Forever) در چهارمین هفته‌ی اکران «شب خشونت‌آمیز» (Violent Night) تریلر تازه‌ی یونیورسال در حال و هوای کریسمس را کنار زد و با اقتدار صدرنشین جدول باکس آفیس شد. تازه‌ترین فیلم دنیای سینمایی مارول که به نظر می‌رسد حالا حالاها قصد ندارد پادشاهی گیشه را تقدیم فیلم دیگری کند، این هفته ۱۷.۵۹ میلیون دلار در ۳۸۵۵ سینمای آمریکای شمالی فروخت و مجموع فروش داخلی‌اش را به ۳۹۳.۷۲ میلیون دلار رساند. وضعیت «پلنگ سیاه ۲» در باکس آفیس بین‌المللی هم عالی است و تا این جای کار ۳۳۹.۳۰ میلیون دلار در سایر کشورهای دنیا فروخته و مجموع فروشش تا این لحظه ۷۳۳.۰۲ میلیون دلار است.

اگرچه «پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد» هفته‌ها است که صدرنشین گیشه باقی مانده اما فروش آن هنوز با «پلنگ سیاه» (Black Panther) که سال ۲۰۱ اکران و به یک پدیده‌ی فرهنگی تبدیل شد، مطابقت ندارد. نسخه‌ی اصلی ۷۰۰ میلیون دلار در آمریکای شمالی ۱.۳ میلیارد دلار در سراسر جهان فروخت. البته فروش کم‌تر قسمت دوم را تا حد زیادی می‌توان به مرگ چادویک بوزمن به عنوان ستاره‌ی اصلی فیلم ربط داد. با این همه «پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد» تا همین جا هم رکوردهای زیادی را در باکس آفیس جابه‌جا کرده است؛ مثلا اولین فیلم امسال است که برای چهار هفته‌ی متوالی صدرنشین باکس آفیس داخلی بود یا به زودی به سومین فیلم امسال تبدیل می‌شود که در آمریکای شمالی بیش از ۴۰۰ میلیون دلار فروخته است. «پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد» توسط رایان کوگلر کارگردانی شده و بازیگرانی مثل لتیشیا رایت، لوپیتا نیونگو، دانای گوریرا، وینستون دوک، فلورنس کازومبا در آن حضور دارند. وقایع فیلم به بعد از مرگ ت چالا برمی‌گردد و دست و پنجه نرم کردن رهبران واکاندا با آشوب‌های به وجود آمده را بررسی می‌کند.

«شب خشونت‌آمیز» تازه‌ترین فیلم کریسمسی اکران شده به اندازه‌ای قدرتمند نبود که بتواند جنگجویان واکاندا را کنار بزند و به همین دلیل هم رتبه دوم جدول باکس آفیس را از آن خودش کرد. این فیلم تریلر و کمدی با درجه‌ی R و با بازی دیوید هاربر در نقش بابانوئل بداخلاق در ۳۶۲ سینمای آمریکای شمالی اکران شد و ۱۳.۳۰ میلیون دلار فروش داخلی داشت. با احتساب فروش بین‌المللی ۷.۰۵ میلیون دلاری، فیلم کریسمسی در هفته‌ی نخست اکران ۲۰.۳۵ میلیون دلار در سراسر جهان فروخته است. این میزان فروش موفقیت بزرگی برای «شب خشونت‌آمیز» به حساب می‌آید؛ زیرا بودجه‌ی ساخت آن تنها ۲۰ میلیون دلار بوده و تا همین جا هم هزینه‌هایش را بازگردانده و احتمالا در هفته‌های آینده به سود دهی خوبی برسد.

بیشتر بخوانید
زورآزمایی کریس پاین و کیانو ریوز برای صدرنشینی (باکس آفیس هفته)

«شب خشونت‌آمیز» توسط تومی ویرکولا کارگردانی شده و بازیگرانی مثل دیوید هاربر، جان لگویزمائو و بورلی دی آنجلو در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. ماجرا درباره‌ی گروهی مزدور است که در شب کریسمس به املاک یک خانواده‌ی ثروتمند حمله می‌کنند؛ در نتیجه بابانوئل تصمیم می‌گیرد خودش دست به کار شود و جلوی فجایع احتمالی را بگیرد. تا لحظه‌ی نوشتن این گزارش برای فیلم امتیاز راتن تومیتوز ۷۱ از ۱۰۰، متاکریتیک ۵۵ از ۱۰۰ و +B در CinemaScore به ثبت رسیده که نشان می‌دهد مخاطبان نسبت به منتقدان فیلم را بیش‌تر دوست داشتند.

دنیای عجیب

تازه‌ترین انیمیشن ماجراجویی دیزنی با نام «دنیای عجیب» (Strange World) در دومین هفته‌ی اکران ۴.۹۲ میلیون دلار فروش داخلی داشت و با افت ۶۰ درصدی نسبت به هفته‌ی قبل به رتبه‌ی سوم جدول باکس آفیس سقوط کرد. با احتساب فروش بین‌المللی ۱۶.۸۰ میلیون دلاری فیلم تا این جای کار ۴۲.۳۱ میلیون دلار در سراسر جهان فروخته است. «دنیای عجیب» شصت و یکمین فیلم انیمیشنی استودیو دیزنی است و توسط دان هال کارگردانی شده. ستارگانی مثل جیک جیلنهال، جابوکی یانگ-وایت، گبریل یونیون، لوسی لیو و دنیس کواید صداپیشگی شخصیت‌های مختلف را بر عهده دارند. ماجرا درباره‌ی خانواده‌ی کاشفی به نام کِلِیدها است که در تازه‌ترین ماموریتشان در سرزمینی عجیب و خطرناک با چالش‌ها و اختلاف‌هایی مواجه می‌شوند که می‌تواند کل ماموریت و زندگی تک‌تکشان را به خطر بیندازد.

«منو» (The Menu) فیلم کمدی سیاه تازه‌ی سرچلایت پیکچرز در سومین هفته‌ی اکران ۳.۵۵ میلیون دلار فروش داخلی داشت و جایگاه چهارم جدول باکس آفیس را از آن خودش کرد. با احتساب فروش بین‌المللی ۲۲.۵۰ میلیون دلاری، فیلم فعلا ۴۷.۲۲ میلیون دلار در سراسر جهان فروخته است. مارک مایلود «منو» را کارگردانی کرده است و بازیگرانی مثل آنیا تیلور جوی، نیکلاس هولت، ریف فاینس، هوانگ چائو، جان لگویزمائو و جانت مک‌تیر در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. ماجرا درباره‌ی زوج جوانی است که برای صرف غذا در یک رستوران منحصربه‌فرد به جزیره‌ای دورافتاده سفر می‌کنند، فارغ از این که پشت غذاهای خوش‌رنگ و لعاب این رستوران حقایق هولناکی پنهان شده است.

بیشتر بخوانید
۱۷ سریال غیرانگلیسی زبان که نباید دیدنشان را از دست بدهید

رتبه ی پنجم جدول باکس آفیس در اختیار «تعلق خاطر» (Devotion) قرار دارد. تازه‌ترین فیلم سونی و بلک لیبل مدیا در دومین هفته‌ی اکران ۲.۷۹ میلیون دلار فروخت. با احتساب فروش بین‌المللی ۱۰۴.۶۷ هزار دلاری، فیلم تا این جای کار ۱۳.۹۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروخته است. «تعلق خاطر» توسط جی دی دیلارد کارگردانی شده و بازیگرانی مثل جاناتان میجرز، گلن پاول، کریستینا جکسون و جو جوناس در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. ماجرا درباره‌ی رفاقت میان خلبان‌های جنگنده جسی براون و تام هادنر در طول جنگ کره است.

در جایگاه ششم جدول باکس آفیس تازه وارد دیگری به نام «من صدای زنگ‌ها را شنیدم» (I Heard the Bells) قرار دارد که به دلیل حال و هوی کریسمسی‌اش توانسته مخاطبان بزرگ‌سال را به خودش جلب کند و فعلا ۱.۸۱ میلیون دلار فروش داخلی داشته است. فیلم توسط جاشوا انک کارگردانی شده و بازیگرانی مثل استیون آترهولت، جاناتان بلر و ریچل دی هیوز هم در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. ماجرا درباره‌ی زندگی واقعی شاعر بزرگ هنری وادزورث لانگ‌فلو و حوادثی است که در نهایت منجر به خلق سرود محبوب کریسمس شد.

من صدای زنگ‌ها را شنیدم

«بلک آدام» (Black Adam) دی سی در هفته‌ی هفتم اکران در جایگاه هفتم جدول باکس آفیس قرار گرفت. فیلم در آمریکای شمالی ۱.۶۶ میلیون دلار فروخت. با احتساب فروش بین‌المللی ۲۱۹ میلیون دلاری تازه‌ترین فیلم ابرقهرمانی دواین جانسون تا این جای کار ۳۴.۱۷ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته است. «بلک آدام» که به عنوان اسپین آف «شزم» شناخته می‌شود و یازدهمین فیلم از دنیای توسعه‌یافته‌ی دی سی به شمار می‌رود، توسط ژاومه کویت-سرا کارگردانی شده است و بازیگرانی مثل دواین جانسون، آلدیس هاج، نوحا سانتینو، سارا شاهی، مروان کنزاری در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. فیلم ماجرای ضد قهرمانی به نام بلک آدام (دواین جانسون) را دنبال می‌کند که قدرتی معادل خدایان مصر را به دست می‌آورد اما به دلیل استفاده‌ی نادرست از این قدرت، مجازات و زندانی می‌شود. تا این که بعد از ۵۰۰۰ سال آزاد می‌شود و تصمیم می‌گیرد عدالت را به سبک خودش در دنیای مدرن برقرار کند.

بیشتر بخوانید
۱۴ قدرت‌ ویژه‌ی مرد عنکبوتی و تشریح هر کدام

«خانواده‌ی فبلمن» (The Fabelmans) استیون اسپیلبرگ در چهارمین هفته‌ی اکران رتبه‌ی هشتم را از آن خودش کرد. فیلم این هفته ۱.۲۹ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروخت و مجموع فروشش را به ۵.۵۹ میلیون دلار رساند. این فیلم نیمه بیوگرافی بر اساس زندگی واقعی اسپیلبرگ ساخته شده و نوجوانی به نام سمی فبلمن را دنبال می‌کند ناگهان با سینما آشنا می‌شود و قدرت فیلم‌ها به او کمک می‌کند تا حقیقت خانواده‌ی نا به سامانش را ببیند. ستارگانی مثل گبریل لابل، میشل ویلیامز، پل دینو، ست روگن و جاد هیرش در فیلم حضور دارند. «خانواده‌ی فبلمن» اسپیلبرگ با استقبال خوب منتقدان مواجه شد و امتیاز راتن تومیتوز ۹۱ از ۱۰۰ و متاکریتیک ۸۴ از ۱۰۰ را از آن خودش کرد. این فیلم یکی از بخت‌های اصلی اسکار در بسیاری از رشته‌ها به شمار می‌رود.

در جایگاه نهم جدول باکس آفیس «استخوان‌ها و همه چیز» (Bones and All) قرار دارد که در هفته‌ی سوم اکران ۱.۱۹ میلیون دلار فروش داخلی داشت. با احتساب فروش بین‌المللی ۴.۵۰ میلیون دلاری، تا این جای کار ۱۰.۵۴میلیون دلار فروخته است. این فیلم جاده‌ای آمریکایی- ایتالیایی توسط لوکا گوادانینو کارگردانی شده و بازیگرانی مثل تیلور راسل و تیموتی شالامی در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. ماجرا درباره‌ی زن جوانی به نام مارن است که در سفری عجیب یاد می‌گیرد که چگونه باید در حاشیه‌ی جامعه زندگی کند.

کمدی رمانتیک «بلیتی به بهشت» (Ticket to Paradise) با بازی جرج کلونی و جولیا رابرتز در هفتمین هفته‌ی اکران با فروش داخلی ۸۴۹ هزار دلاری رتبه‌ی دهم جدول باکس آفیس را اشغال کرد. با احتساب فروش بین‌المللی ۹۸.۳۸ میلیون دلاری، فیلم تا این جای کار ۱۶۴.۹۰ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته است. «بلیتی به بهشت» که توسط اول پارکر کارگردانی شده و بازیگرانی مثل جولیا رابرتز، جرج کلونی، کتلین دور و ماکیم بوتیر را در آن نقش‌آفرینی می‌کنند، ماجرای زوج مطلقه‌ای را دنبال می‌کند که بعد از سال‌ها هم‌دست می‌شوند تا به بالی سفر کنند و دخترشان را از انجام اشتباهی که خودشان ۲۵ سال پیش مرتکب شده بودند، منصرف کنند.

بیشتر بخوانید
۱۸ ستاره‌ سینما و تلویزیون در فهرست ۱۰۰ چهره تاثیرگذار مجله تایم
نام فیلم هفته اکران فروش آخر هفته فروش کلی
پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد
Black Panther: Wakanda Forever
۴ ۱۷.۵۹ ۳۹۳.۷۲
شب خشونت‌آمیز
Violent Night
۱ ۱۳.۳۰ ۱۳.۳۰
دنیای عجیب
Strange World
۲ ۴.۹۲ ۲۵.۵۱
منو
The Menu
۳ ۳.۵۵ ۲۴.۷۲
تعلق خاطر
Devotion
۲ ۲.۷۹ ۱۳.۸۰
من صدای زنگ‌ها را شنیدم
I Heard the Bells
۱ ۱.۸۱ ۲.۵۸
بلک آدام
Black Adam
۷ ۱.۶۶ ۱۶۵.۱۷
خانواده‌ی فبلمن
The Fabelmans
۴ ۱.۲۹ ۵.۵۶
استخوان‌ها و همه چیز
Bones and All
۳ ۱.۱۹ ۶.۰۴
بلیتی به بهشت
Ticket to Paradise
۷ ۰.۸۴۹ ۶۶.۵۲

* رقم فروش بر اساس میلیون دلار است و فروش داخلی فیلم‌ها در آمریکای شمالی را شامل می‌شود.

منبع: boxofficemojo

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا