سینما

مزایا و ترفندهای بازی پازل؛ سرگرمی برای سلامت ذهن و کاهش استرس

نسل امروز به شدت به بازی‌های ویدیویی معتاد شده‌اند. آن‌ها از ساعت‌ها نشستن پای بازی‌های ویدیویی آنلاین لذت می‌برند و این بازی‌ها سرگرمی محبوب آنهاست. در آن‌سو، این موضوع اکثر والدین را نگران آینده‌ی فرزندشان یا عوارض جانبی اعتیاد به بازی‌های ویدیویی کرده است. به علاوه آن‌ها معمولا به دنبال راهی هستند تا از آن طریق نوجوانانشان را از اتاق بیرون کشیده، تمام خانواده را دور هم جمع کنند و همزمان از یک سرگرمی مشترک لذت ببرند.قطعا پازل یکی از راه حل‌هایی است که می‌تواند در این مورد به کمک والدین بیاید.

با خرید یک پازل و پخش کردن آن برروی میز غذاخوری نه تنها می‌توانید برای ماه‌ها کنار هم بودن خانواده را برای ساعاتی تضمین کنید، بلکه با وجود طرح‌های متنوع‌شان، می‌توانید تابلویی زیبا و پرخاطره به دکوراسیون خانه بیافزایید.

پازل چیست؟

همانطور که می‌دانید پازل بازی‌ای است که در آن تعداد زیادی قطعه با شکل نامنظم وجود دارد و برای رسیدن به تصویر کامل باید قطعات را به ترتیبی درست کنار هم قرار دهید.

در قرن هجدهم ، اولین پازل ساخته شد. در حدود سال ۱۷۶۰ جان اسپیلزبری، نقشه‌‌کش و حکاک لندنی این سرگرمی را تجاری‌سازی کرد. از همان زمان، جنس پازل‌ها بیشتر از مقوا بوده ولی گاهی اوقات، انواع چوبی آن هم ساخته می‌شوند. پازل‌های مخصوص بزرگسالان در اندازه‌ها و تعداد قطعات ۱۰۰۰تکه تا ۱۰۰۰۰تکه عرضه می‌شوند و تصاویری از طبیعت، بناهای تاریخی، شخصیت‌ یا آثار هنری معروف و مناظر شهری را شامل می‌شوند. امروزه هر سلیقه‌ای که داشته باشید می‌توانید پازلی با طرحی مطابق سلیقیتان پیدا کنید. حتی تولیدکنندگانی وجود دارند که پازل‌هایی با طرح سفارشی می‌سازند.

پازل کودکان

پازل‌های مخصوص کودکان معمولاً شامل قطعات کمتری هستند و اندازه‌ی قطعات نسبت به پازل بزرگسالان به طور قابل توجهی بزرگتر است. پازل‌هایی با تعداد ۴ تا ۹ قطعه بزرگ برای خردسال مناسب هستند که جنس آن‌ها از چوب یا پلاستیک است تا دوام بیشتری داشته باشند. هرچه سن درج شده روی جعبه بالاتر می‌رود تعداد قطعات بیشتر و اندازه‌ی آن‌ها کوچک‌تر خواهد شد. به طور کلی راهنمای زیر برای تناسب سن با تعداد قطعات پازل توسط تولیدکنندگان پیشنهاد شده است:

بچه‌ها معمولا از این بازی لذت می‌برند با ساخت تصویر یا تصاویر کامل هیجان‌زده می‌شوند. این سرگرمی کمک می‌کند تا طرز فکر و ظرفیت ذهن کودکان پرورش پیدا کند.

مزایای ساخت پازل

گفته شد که از بزرگترین مزایای پازل فاصله گرفتن از بازی‌های ویدیویی و جمع کردن خانواده کنار هم است. اما ساخت پازل چه تاثیری بر ذهن و تقویت مهارت‌های ما دارد؟

  • سطح IQ را افزایش می‌دهد

این سرگرمی بازی‌ای ذهنی است که حل آن نیاز به توجه و تمرکز کامل دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که حل پازل حداقل یک‌بار در روز سطح IQ را ۴ امتیاز افزایش می‌دهد. برای ساخت قطعات نامنظم پازل احتیاج به توانایی‌های بالای درک تصویر است. بنابراین اگر بچه‌های خیلی کوچک این بازی را انجام دهند ضریب هوشی آنها در سنین پایین رشد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید
۱۰ فیلم نفس‌گیر که تا لحظه آخر مخاطبان را در ابهام نگه می‌دارند
پازل 9000 تکه راونزبرگر مدل  بمباران الجزایر
  • تقویت حافظه کوتاه مدت

امروزه یکی از مشکلات بزرگی که برای همه وجود دارد این است که مسائل مربوط به کوتاه مدت را به راحتی فراموش می‌کنیم. اگر شما هم از این مشکل کلافه‌اید حل پازل می‌تواند به افزایش حافظه کوتاه مدت شما کمک کند. این‌کار ارتباط سلول‌های مغزی را افزایش می‌دهد و سرعت ذهن برای فکر کردن یا یادآوری خاطرات را بهبود می‌بخشد.

  • ورزش همزمان هر دو سمت مغز

مغز مهم‌ترین بخش بدن ماست. به طور معمول رشد اصلی مغز در سنین بسیار پایین انجام می‌شود. مغز ما دو سمت دارد: سمت چپ که قسمت منطقی ذهن را کنترل و به صورت خطی کار می‌کند و طرف دیگر که ‌با خلاقیت و شهود سروکار دارد. در حین حل پازل، شما به طور کامل با پازل درگیر هستید و کاملاً روی آن تمرکز می‌کنید. در این مدت، هر دو سمت مغز درگیر می‌شود و به طور همزمان ورزیده می‌شود.

پازل 2000 تکه یوروگرافیکس پازلز مدل Antique World Map کد 1997-8220
  • تقویت درک مجازی- فضایی

پازل بازی‌ای است که هنگام حل آن مجبور خواهید بود به تک‌تک قطعه‌های آن فکر کنید. شما باید بفهمید که جای درست یک قطعه خاص کجاست و با چه قطعه‌ی دیگری مطابقت دارد. اگر این کار را منظم انجام دهید، درک مجازی- فضایی ذهن‌تان افزایش خواهد یافت. پازل با تقویت این مهارت خاص به شما کمک می‌کند بهتر رانندگی کنید، راحت‌تر از نقشه استفاده کنید، کمدها و چمدان‌ها را مرتب کنید و حرکات رقص را سریع‌تر و روان‌تر یاد بگیرید.

  • زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر

بر اساس مطالعات، افرادی که پازل و جدول کلمات متقاطع حل می‌کنند عمر طولانی‌تری دارند و کمتر به آلزایمر، از دست‌دادن حافظه یا زوال عقل مبتلا می‌شوند.

  • توجه بیشتر به جزئیات

اگر کسی از شما بپرسد که بزرگ‌ترین مزیت پازل چیست؟ به راحتی به آنها بگویید «افزایش قدرت توجه». نه تنها کودکان، بلکه بسیاری از بزرگسالان نیز توجه کمی به جزئیات دارند. وقتی درحال حل پازل هستید، اگر دو قطعه مشابه شما را گیج کنند، تنها توجه به جزئیات بسیار ریز است که می‌تواند به شما برای پیدا کردن قطعه‌ی درست کمک می‌کند. در نتیجه برای تکمیل تصویر نیاز به توجه بالایی دارید. بعد از مدتی مغز شما عادت خواهد کرد تا به تغییرات و جزئیات کوچکت توجه کند.

  • وارد شدن به حالت مدیتیشن و کاهش استرس

طبق مطالعات ، پازل‌ها همزمان که مغز را تحریک می‌کنند به ما اجازه می‌دهند به ذهن خود استراحت دهیم. در حین حل پازل ما وارد نوعی از حالت مراقبه خواهیم شد. زمانی که برای چند دقیقه روی یک قطعه تمرکز می‌کنید در واقع ذهن خود را روی افکار دیگر می‌بندید و این دقیقا کاری است که مدیتیشن انجام می‌دهد. در نتیجه با این سرگرمی شما از تنش روزانه خلاص می‌شوید و احساس آرامش حاصله از سروکله زدن با قطعات به کاهش ضربان قلب و فشار خون شما کمک می‌کند. در نتیجه انجام منظم این‌کار باعث کاهش سطح استرس بزرگسالانی خواهد شد که در محیط کاری یا شخصی خود استرس زیادی را تحمل می‌کنند.

بیشتر بخوانید
۱۲ بازیگر مشهور که در نقش‌های منفی خوش درخشیدند

وقتی شادتر باشید و اضطرب کمتری داشته باشید، تمرکز کردن ساده‌تر است. بهره‌وری شما هم زمانی افزایش می‌یابد که تمرکز شما بهبود یابد. اگر در تمرکز روی تحصیلات یا کار خود با مشکل مواجه شدید، یک مکث کوتاه به اندازه‌ی حل یک معما و تنظیم مجدد ذهن، می‌تواند کمک بزرگی باشد. بسیاری از دفاتر بزرگ امروزه پازل و بازی‌های معمایی دیگری از این قبیل را در لابی خود قرار می‌دهند. این بازی‌ها به کارمندان اجازه می‌دهد تا چند دقیقه استراحت کنند و سرحال و آماده به کار برگردند.

  • بهبود توانایی حل مسئله

از آنجایی که روش حل پازل‌ها تا حدودی مبتنی بر آزمون و خطا است، برای حل آن باید تکنیک‌های زیادی را امتحان کنید. وقتی ساخت آن طبق برنامه پیش نمی‌رود، اهمیت ایجاد نظریه‌های جدید، آزمایش فرضیه‌ها و اصلاح دیدگاه را می‌آموزیم. این توانایی‌ها را می‌توان در محل‌کار استفاده کرد و تقویت آن باعث می‌شود در حل مسئله، تفکر انتقادی و سازگاری مهارت بیشتری پیدا کنید.

پازل 1000 تکه راونزبرگر مدل The Great Wave Off Kanagawa کد 16722

ترفندهای حل پازل

تعدادی ترفند و نکته وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا یک پازل را سریع‌تر حل کنید و خود را از بن‌بست‌های احتمالی طی حل آن بیرون بیاورید.

ترفند حل پازل

۱. منطقه‌ای برای حل پازل انتخاب کنید که متناسب با پازل باشد

اکثر پازل‌ها اندازه تمام شده را روی جعبه پازل درج می‌کنند. مهم است که یک فضای مناسب را برای حل پازل انتخاب کنید که مزاحم کارهای روزمره نباشد. مثلا ممکن است میز آشپزخانه مکانی عالی برای درست کرن پازل به‌نظر بیاید ولی قطعاً کاربردی‌ترین مکان برای ماجراجویی شما نخواهد بود. به دنبال یک میز یا سطح صاف دیگری باشید که چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و در فضایی کم تردد از خانه قرار دارد و با اندازه پازل متناسب است. اگر مجبور به جابه‌جایی پازل هستید، تشک‌های پازل برای این‌کار بسیار مفید هستند.

بیشتر بخوانید
چرا رابطه‌ی آنیا و دیمیتری در «آناستازیا» بهتر از همه‌ی قصه‌های عاشقانه‌ انیمیشن‌های دیزنی است؟
محفظه نگهداری پازل راونزبرگر مدل رولی

۲. نورپردازی خوب کلید حل سریع یک پازل است

برای اینکه به درستی رنگ‌ها و الگوهای یک پازل را ببینید، نورپردازی عامل بزرگی در موفقیت شماست. لامپ‌های سقفی به طور موقت جواب می‌دهند، اما باعث ایجاد سایه می‌شوند. بهترین گزینه استفاده از چراغ رومیزی بی‌سیم، برای جلوگیری از ایجاد سایه و بروز هرگونه مشکل با سیم آن است. البته یک گزینه‌ی حرفه‌ای هم برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر وجود دارد و آن چراغ پیشانی (headlamp) است که نسبتاً ارزان هستند و مزاحمتی هم ایجاد نمی‌کنند.

۳. تمام قطعات پازل را به سمت بالا بچرخانید و آن‌ها را گروه‌بندی کنید

درست است که این مرحله به کمی صبر و حوصله نیاز دارد ولی در کل زمان ساخت پازل را کاهش می‌دهد. چرخاندن همه قطعات به طوری که سمت تصویر رو به بالا باشد ممکن است کاری خسته‌کننده به نظر برسد، اما می‌تواند در طولانی مدت باعث صرفه‌جویی در زمان شود. در حین چرخاندن قطعات، می‌توانید آن‌ها را براساس اینکه حاشیه یا وسط تصویر هستند، جدا کنید. از سینی‌های مرتب‌سازی یا جعبه‌های مقوایی مختلف استفاده کنید و قطعات را بر اساس رنگ نیز جدا کنید.

۴. ساخت حاشیه تصویر

ساخت حاشیه پازل

اکنون که قطعات خود را براساس حاشیه و مرکز از هم جدا کردید، عکس پازل را مقابل خود قرار دهید و تمام قطعات حاشیه را بر اساس رنگ و شکل جدا کنید. حالا براساس عکس و اندازه‌ی تمام شده‌ی آن ساخت حاشیه را شروع کنید.

۵. ساخت مرکز تصویر

همه قطعات پازل قسمتی دارند که آن را قلاب می‌نامیم، بخشی از تصویر که رنگ یا الگوی مشخصی دارد و قطعات آن راحت‌تر از سایر نقاط پیدا خواهند شد. وقتی قطعات را بر اساس رنگ، بافت یا شکل مرتب کرده‌اید، می‌توانید شروع به ساخت قلاب‌ها به صورت جداگانه کنید. توصیه می‌شود که پازل را به‌صورت بخش‌های کوچک درست کنید، سپس آن‌ها را در مکان احتمالی در چارچوب قرار دهید. بعد از آن سعی کنید این قطعات را بهم متصل کنید.

درواقع بهتر است به جای تلاش برای قرار دادن قطعات سرتاسر پازل، هر بار روی یک بخش کوچک کار کنید. از ناحیه‌ای که دارای یک الگو یا رنگ‌بندی مشخص است شروع کنید و به سمت حاشیه پیش بروید. هرجا گیر کردید، بخش جدیدی را شروع کنید.

پازل 1000 تکه راونزبرگر مدل Evening in Amsterdam Panorama کد 16752

۶. به کار روی آن ادامه دهید و تسلیم نشوید

پازل‌ها همان‌طور که در شکل‌ و اندازه، در سطوح دشواری نیز متفاوت هستند. گاهی اوقات ممکن است لازم شود از ساخت پازل فاصله بگیرید و کمی استراحت کنید. چشم‌های تازه‌نفس همیشه کمک می‌کند. حتی گیج شدن در ساخت پازل می‌تواند تجربه‌ای سرگرم‌کننده باشد و نباید خسته شد. بدانید که این اتفاقی رایج است که زمان واقعی حل پازل بیشتر از آنچه توقع داشتید طول بکشد. هرچه بیشتر پازل درست کنید، مهارت‌های شما افزایش پیدا خواهد کرد، تکنیک‌های بیشتری خواهید آموخت و کمتر گیج‌ خواهید شد.

بیشتر بخوانید
۱۰ درس زندگی که از انیمیشن‌های دریم ورکس می‌گیریم

قدم زدن در اطراف میز و نگاه کردن به قطعات از زاویه‌ای دیگر معمولا به خروج از بن‌بست کمک می‌کند. به دنبال شکل شکاف‌ها یا پیدا کردن بالا/پایین قطعات باشید. قطعه‌‌هایی که درست جا نمی‌روند و قطعات اطراف آن را بررسی کنید، این مساله معمولاً نشانه‌ی این است که چیزی در جای درستش نیست. زمانی که قطعات پازل درست کنار هم قرار می‌گیرند باید محکم و صاف درجای خود بلغزند.

چسباندن قطعات پازل

وقتی ساخت پازل تمام شود وقت آن است که تصمیم بگیرید شاهکار خود را قاب می‌کنید یا آن را دوباره خراب می‌کنید و در جعبه قرار دهید تا با دیگری به اشتراک بگذارید یا بعداً دوباره درستش کنید. اگر تصمیم دارید آن را قاب کنید ابتدا باید قطعاتش را بهم بچسبانید تا از هم جدا نشود و بتوانید جابه‌جایش کنید. (توجه کنید که هرگز نباید قبل از کامل شدن پازل قطعات درست شده‌ی آن را بهم بچسبانید.)

برای این کار دو راه دارید: استفاده از چسب مخصوص یا استفاده از چسب پهن. در هردو روش بهتر است برای سهولت کار، قبل از شروع به ساخت، مقوایی به اندازه‌ی درج شده روی جعبه، ببرید و پازل را روی آن درست کنید.

اگر بخواهید از چسب پازل استفاده کنید، بعد از تکمیل طرح با کشیدن وردنه یا قرار دادن سطحی صاف روی آن مطمئن شوید که همه‌ی قطعات دقیقا در جای خود قرار گرفته‌اند. سپس بعد از خواندن دستور العمل روی چسب و چک کردن تاریخ آن چسب را روی پازل بکشید. مطمئن شوید مایع شیار بین قطعات را کاملاً پر کرده است. برای اطمینان از خشک شدن چسب، بیست و چهار ساعت پازل را تکان ندهید. در این روش می‌توانید پازل را بدون قاب کردن روی دیوار بچسبانید.

چسب پازل راونزبرگر کد 179541

اگر می‌خواهید از چسب نواری و چسب پهن استفاده کنید، باید با قرار دادن مقوا روی پازل سعی کنید آن را پشت و رو کنید. این‌کار برای پازل‌های بزرگ‌تر سخت‌تر است. بعد از برگراندن پازل و اطمینان از جابه‌جا نشدن قطعات باز هم از وردنه یا مقوا برای صاف کردن قطعات استفاده کنید. حالا می‌توانید پشت پازل را چسب بزنید تا قطعات از هم جدا نشوند. اما این نحوه‌ی چسب زدن آنچنان مطمئن نیست و باید حتما پازل خود را قاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا