سینما

راهنمای خرید مداد نوکی برای کاربردهای مختلف

آیا می‌دانستید که مداد نوکی در واقع قبل از مدادهای چوبی اختراع شده‌ است؟ قبل از اینکه مردم بدانند چگونه با چوب مداد بسازند، لوله‌های نگه‌دارنده مغز که قابل شارژ هم بود به عنوان اولین نوع مداد در جهان استفاده می‌شدند. بعد از پنج قرن اصلاح و نوآوری، جهان امروز مملو از انواع خارق‌العاده‌ای از مدادهای نوکی سرگرم‌کننده و کاربردی برای انتخاب است.

در حقیقت ما مداد نوکی‌ها را دوست داریم. احتمالاً از تعداد زیادی از آن‌ها که در بازار موجود است، می‌توان این حدس را زد. تنوع شگفت‌انگیزی از مدادهای نوکی، در انواع سبک‌ها، با انواع ویژگی‌ها و برای اهداف مختلف وجود دارد.

درست است که هر مدادی می‌تواند همان کار مداد نوکی را برای شما انجام دهد، اما اگر از جمله کسانی هستید که زیاد و برای مدت طولانی می‌نویسید، داشتن ابزاری مانند مداد نوکی که کار شما را آسان می‌کند، برایتان امری ضروری است.

اگر می‌خواهید یک مداد نوکی بخرید، اما مطمئن نیستید که چه نوع مدادی بهتر است، ما چند ایده‌ی کاربردی برای شما داریم. انتخاب بهترین مداد نوکی برای شما می‌تواند به چیزهای زیادی بستگی داشته باشد، اما ما به شما کمک می‌کنیم این موارد را محدود کنید. چه به دنبال یک مداد نوکی باشید که به شما کمک کند نازک‌تر و مرتب‌تر بنویسید یا مداد سبکی که دست شما را خسته نکند، ما به شما کمک می‌کنیم تمام جنبه‌هایی را که باید در نظر بگیرید تا بهترین خرید را انجام دهید، مرور کنید.

راهنمای خرید: آنچه باید در مورد مدادهای نوکی بدانید

مداد نوکی

شاید به نظر برسد که خرید یک مداد نوکی کاری بسیار ساده است، اما می‌دانیم که اگر عاشق نوشتن هستید، این نکات به کارتان می‌آید. سرمایه‌گذاری روی یک مداد نوکی خوب می‌تواند زندگی شما را بسیار آسان‌تر از آنچه فکر می‌کنید، کند، و در اینجا ویژگی‌هایی وجود دارد که باید در نظر بگیرید تا مداد نوکی ایدئال را برای خودتان داشته باشید.

مداد نوکی چه مزایایی دارد؟

مداد نوکی یک نسخه بهبود یافته و راحت‌تر از مداد چوبی است. درست است که مداد برای هنرمندان و طراحان یکشی غیر قابل جایگزینی است، اما برای نویسندگان مداد نوکی نشان‌دهنده یک سرمایه‌گذاری عالی است.

مشخصه مداد نوکی این است که همیشه بدون نیاز به اتلاف وقت با مدادتراش یا چاقو، نوکی تیز را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، بیشتر مدادهای نوکی دارای یک «جا انگشتی» هستند که سطحی لاستیکی یا ناهموار است که چسبندگی مداد نوکی را بهبود می‌بخشد و آن را راحت‌تر و قابل کنترل تر می‌کند.

احتمالاً هنوز در مورد اینکه آیا سرمایه‌گذاری در یک مداد نوکی برای شما مناسب است یا خیر شک دارید، بنابراین در اینجا جدول مقایسه‌ای از مزایا و معایب آن آورده شده است. نگاه دقیق‌تری به آن بیندازید و ادامه مطلب را بخوانید تا همه چیزهایی را که باید در مورد مدادهای نوکی بدانید، کشف کنید.

مزایا

  • شما نیازی به تراش کردن مداد نوکی ندارید، آن‌ها همیشه نوک تیز هستند
  • بدنه‌ی مداد نوکی راحت‌تر و ارگونومیک تر از مداد معمولی است
  • مداد نوکی یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است
  • طرحهای بسیار شیکی وجود دارد
  • همیشه آماده استفاده است
بیشتر بخوانید
۱۰ مبارز باهوش برتر در دنیای فیلم و انیمیشن

معایب

  • شما همیشه نیاز به حمل نوک مداد دارید
  • قیمت آن‌ها بسیار بیشتر از مداد است
  • ضخامت نوک مداد را نمی‌توان در مداد نوکی تغییر داد
  • هنگام طراحی نمی‌توانید به همان جلوه‌های بصری حاصل از مداد معمولی دست پیدا کنید

مداد نوکی برای طراحی فنی یا استفاده در مدرسه؛ به چه نکاتی باید توجه کنید؟

مداد نوکی

مهم‌ترین چیزی که در هنگام خرید مداد نوکی می‌خواهیم به آن دست پیدا کنیم، کاربردی و راحت بودن آن است. ما می‌توانیم مدادهای نوکی را به این دو دسته گروه‌بندی کنیم تا عملکرد آن‌ها را بهتر درک کنیم: مداد نوکی برای طراحی فنی یا برای استفاده در مدرسه.

مداد نوکی برای طراحی فنی برای فعالیت‌های نوشتاری طولانی‌مدت نیز کاربرد دارد، در حالی که مداد مورد استفاده در مدرسه بهترین کیفیت را نخواهد داشت، اما برای کودکان یا افرادی که زیاد از مداد نوکی خود استفاده نمی‌کنند ایدئال است.

مدادهای نوکی برای نقشه‌کشی فنی: این دسته از مدادها می‌توانند از فلز یا پلاستیک با کیفیت خوب ساخته شوند و با دقت و با دوام هستند. شناخته‌شده‌ترین مارک‌ها عبارت‌اند از Faber-Castell، Pentel، Zebra، Pilot، Steadtler و غیره.

مدادهای نوکی برای استفاده در مدرسه: اینها عموماً از پلاستیک ساخته شده‌اند و در بسته‌های چند واحدی موجود می‌باشند. آن‌ها نیمه یک‌بار مصرف در نظر گرفته می‌شوند، زیرا برای مدت طولانی ساخته نشده‌اند و به راحتی خراب می‌شوند.

با این حال، آن‌ها برای کودکان دبستانی یا دبیرستانی که مکرراً وسایل خود را گم می‌کنند و به تجهیزات تخصصی نیاز ندارند، ایده آل هستند. از برندهای معروف می‌توان به مدل‌های پایه Bic، Paper Mate، Smiggle، Pentel و Zebra اشاره کرد.

برای طراحی فنی برای استفاده در مدرسه
جنس فلز/ پلاستیک بادوام پلاستیک
ضخامت نوک به میلیمتر (mm) ۰.۳, ۰.۵, ۰.۷, ۰.۹, ۱.۱, ۱.۳, ۱.۶, ۲.۰ ۰.۵, ۰.۷, ۱.۳, ۲.۰
رنگ بدنه عموما سیاه، فلزی یا رنگ‌های تیره در تمام رنگ‌ها موجود است

معیارهای خرید

تنوع قابل توجهی از مدادهای نوکی در بازار وجود دارد، به همین دلیل است که می‌خواهیم مهم‌ترین معیارهای انتخاب مداد نوکی ایدئال را به شما ارائه دهیم. ما مطمئن هستیم که با این اطلاعات تمام ابهامات خود را برطرف خواهید کرد. این معیارها عبارت‌اند از:

  • قطر نوک
  • سختی نوک
  • قطر مداد نوکی
  • جنس
  • لوازم جانبی اضافی

قطر نوک

قطرهای نوک متنوعی وجود دارد، اما ساده‌ترین آن‌ها ۰.۵ میلی متر و ۰.۷ میلی متر هستند، اگرچه ۰.۳ میلی متر و ۰.۹ میلی متر نیز بسیار محبوب هستند. حتی قطرهای خاص‌تری مانند ۰.۲ میلی متر یا ۵.۶ میلی متر برای هنرمندان اسکیس وجود دارد، اما پیدا کردن آن‌ها دشوارتر است.

در واقع هر ضخامتی به خوبی کار می‌کند، تصمیم خرید به سلیقه و نحوه نوشتن شما بستگی دارد. در اینجا به هر یک از قطرهای نوکی مداد که می‌توانید در بازار پیدا کنید اشاره می‌کنیم.

۰.۵ میلی‌متر این قطر مناسب برای افرادی با دست خط کوچک است که به دقت بیشتری در نوشتن خود نیاز دارند. این خط دارای روکش ظریف و کم‌رنگی است، اما اثر قوی‌تری روی کاغذ باقی می‌گذارد.

بیشتر بخوانید
۵ نویسنده‌ برتر ژانر وحشت؛ از مری شلی تا استیون کینگ

۰.۷ میلی متر این نوک همچنین خط بسیار دقیقی را ارائه می‌دهد، اما به فشار ۰.۵ میلی متری نیاز ندارد و بنابراین شیارهای کمتری در کاغذ باقی می‌گذارد.

۰.۹ میلی متر ضخامتی ایده آل برای اسکچ ها، زیرا به راحتی پاک می‌شود بدون اینکه اثری روی کاغذ به دلیل فشار باقی بماند. خط تیره‌تر و کمی خشن‌تر است.

لطفاً توجه داشته باشید که وقتی قطر مداد نوکی خود را انتخاب کردید، نمی‌توانید آن را تغییر دهید، زیرا هر مداد نوکی فقط برای یک قطر ساخته شده است. اما اگر برای داشتن کیفیت خط‌های مختلف به قطرهای مختلف نیاز دارید، توصیه می‌کنیم برای هر قطر یک مداد نوکی خریداری کنید.

اگر شک دارید کدام یک را انتخاب کنید، بهترین کار این است که یک ۰.۷ میلی‌متری را انتخاب کنید و چند روز آن را امتحان کنید. اگر با آن خیلی راحت نیستید، می‌دانید که قطر ضخیم‌تر یا نازک‌تر داشته باشید و همچنین ضخامت خطوط بیشتری برای برجسته کردن یادداشت‌ها یا کشیدن چیزهای جالب‌تر خواهید داشت.

سختی نوک

سختی نوک، درست مانند مدادهای معمولی، تعیین می‌کند که خط شما چقدر روشن یا تیره خواهد بود. با یک سیستم بسیار ساده بر اساس دو حرف – H سخت و کم‌رنگ و B نرم و سیاه – اندازه‌گیری می‌شود. H به این معنی است که نوک مداد سخت‌تر است و یک خط بسیار کم‌رنگ باقی می‌ماند، در حالی که لید B نرم‌تر و تیره‌تر خواهد بود.

هنگامی که مشخص شد که نوک H یا B است، سطح سختی یا سیاهی تنها با استفاده از اعداد زوج در مقیاس ۰ تا ۸ تعیین می‌شود. به عنوان مثال، یک لید ۲B کمی سیاه خواهد بود، در حالی که یک لید ۸B بسیار سیاه خواهد بود. یک نوک ۴H سختی متوسط خواهد داشت، در حالی که یک H کمتر سخت خواهد بود.

نوک HB نیز وجود دارد که میانه خوبی بین مشکی و سخت است. اگر در مورد انتخاب سختی نوک شک دارید، HB بهترین گزینه شماست.

قطر بدنه مداد نوکی

این عامل مهمی است که باید در نظر بگیرید، زیرا در هنگام نوشتن یا کشیدن با مداد نوکی بر عملکرد شما تأثیر زیادی خواهد گذاشت. قطر بیشتر مدادهای نوکی تقریباً به اندازه یک قلم یا مداد شماره ۲ است، به علاوه جای انگشت. این یک اندازه استاندارد است و برای اکثر افراد مناسب است.

با این حال، برخی از مدادهای نوکی قطر بزرگ‌تری را برای افرادی که نمی‌توانند به سختی فشار دهند ارائه می‌دهند و این برای آن‌ها بسیار راحت‌تر است. برای افراد دیگر، چنین قطر بزرگی بر کنترل مداد نوکی آن‌ها تأثیر می‌گذارد و ترجیح می‌دهند برای دقت بیشتر فشارشان را بیشتر کنند.

به طور خلاصه، اگر با حروف درشت می‌نویسید یا به یک مداد نوکی نیاز دارید که در دست شما نرم باشد، باید یک مداد ضخیم انتخاب کنید. از طرف دیگر، اگر به مدادی نیاز دارید که حداکثر کنترل و دقت را به شما بدهد، باید یک مداد نوکی نازک (استاندارد) انتخاب کنید. فقط شما می‌دانید که برای رسیدن به تعادل ایده آل بین راحتی و دقت به چه چیزی نیاز دارید.

بیشتر بخوانید
مسیر سریال‌سازی سروش صحت؛ از «ساختمان پزشکان» تا «مگه تمام عمر چند بهاره؟»

جنس بدنه

مداد نوکی

شما می‌توانید مدادهای نوکی ساخته شده از پلاستیک، فلز و حتی چوب را پیدا کنید. بهترین سازندگان مراقب هستند که مداد نوکی خیلی سنگین نباشد، اما اگر هم خیلی سبک باشد می‌تواند روی نوشته شما تأثیر زیادی بگذارد. در اینجا ویژگی‌های اصلی این مواد ذکر شده است:

پلاستیک: مدادهای نوکی پلاستیکی ارزان‌ترین هستند. برخی دارای نوک فلزی و/یا رنگ‌های روشن خواهند بود. آن‌ها برای کودکان دبستانی یا متوسطه ایده آل هستند. میانگین وزن آن‌ها ۱۸ گرم است.

فلز: جنس انتخابی برای متخصصان طراحی یا نوشتن و همچنین معماران و طراحان. وزن آن‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ گرم است و معمولاً ارگونومیک‌ترین هستند.

چوبی: وزن آن‌ها بین ۹ تا ۱۸ گرم است. آن‌ها در بازار چندان محبوب نیستند، اما با طراحی سبک خود مشخص می‌شوند (برخی شبیه مدادهای معمولی هستند). آن‌ها عموماً گیرایی ندارند و بیشتر به دلیل ارزش زیبایی‌شناختی خود خریداری می‌شوند.

جنس قسمت جا انگشتی متفاوت است، معمولاً نوعی از لاستیک سیلیکونی است، اما همچنین می‌تواند بافتی از همان مواد با بقیه بدنه باشد. اگر انگشتان بسیار حساسی دارید، ممکن است این کار چندان راحت نباشد.

لوازم جانبی اضافی

مدادهای نوکی تقریباً همیشه دارای یک پاک‌کن کوچک هستند، اما این ویژگی مهمی نیست که باید در نظر بگیرید، زیرا معمولاً برای پاک کردن راحت به یک پاک‌کن با اندازه معمولی نیاز دارید. در واقع، پاک‌کن اغلب به عنوان درپوش برای قسمت نوک‌ها عمل می‌کند، بنابراین بهتر است به هیچ وجه از آن استفاده نکنید.

علاوه بر پاک‌کن و نوک، یکی دیگر از لوازم جانبی که ممکن است برای شما مفید باشد، تیز کن است. این مورد کمک بزرگی در شکل دادن به نوک‌ها با هر قطری برای به دست آوردن کیفیت خط باریک‌تر است. مانند یک مدادتراش معمولی عمل می‌کند، اما سوراخی که در آن نوک وارد می‌شود کوچک‌تر و تیغه آن نازک‌تر است.

نوع دیگری از تیز کن وجود دارد که مانند یک چاقوتیزکن عمل می‌کند. با این وسیله می‌تواند حتی به نتیجه بهتری دست یابید، اما جسم بزرگ‌تری است و حمل آن چندان آسان نیست. با این حال، اگر یک طراح یا معمار حرفه‌ای نیستید، می‌توانید بدون این لوازم جانبی کار کنید.

صفحه‌ی «مداد نوکی‌ها»

مدادهای پیشنهادی ما برای خرید

در این قسمت سه مدل از بهترین مداد نوکی‌های موجود در بازار برای کاربردهای مختلف انتخاب شده است که در ادامه معرفی می‌شوند:

مداد نوکی  rOtring 600 مناسب برای طراحی فنی

ویژگی های کلیدی

  • بدنه تمام فلزی
  • مکانیزم برنجی
  • طراحی شش ضلعی
مشخصات فنی
سایز نوک ۰.۵  میلی متر
طول ۵.۵ اینچ
جنس بدنه و گیره کاملا فلزی

شما نمی توانید بدون اشاره به مداد مکانیکی rOtring 600 در مورد مدادهای مکانیکی صحبت کنید. این مدل یکی از رایج ترین گزینه هایی است که برای طراحی فنی در بازار پیدا خواهید کرد و دلیل خوبی هم دارد. این مداد نوکی دارای یک بدنه فلزی براق و مشکی با شکل شش ضلعی است که از غلتیدن آن بر روی میز شما جلوگیری می کند. بسته به ضخامت نوک دلخواه شما، گزینه های متعددی برای rOtring 600 وجود دارد. همچنین دارای یک پاک کن و نشانگر سختی نوک قابل تنظیم است که به راحتی می توانید بفهمید که از کدام یک در یک نگاه استفاده می کنید. چرخش بدون لغزش همراه با پیشروی دقیق نوک تجربه ای عالی را برای شما به ارمغان می آورد. با این حال، شایان ذکر است که این مدل خاص نوک جمع شدنی ندارد، بنابراین بهتر است آن را در یک کیف یا کیسه حمل کنید تا از فرورفتن تصادفی در جیب خود جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید
هر آنچه درباره‌ی فیلم «ونوم ۳» می‌دانیم

خرید مداد نوکی rOtring 600 از دیجی‌کالا

مداد نوکی uni Kuru Toga مناسب برای مدرسه و دانشگاه

ویژگی های کلیدی

  • مکانیسم:  W Speed
  • دستگیره فلزی ضد لغزش
  • ساخته شده در ژاپن
مشخصات فنی
سایز نوک ۰.۵  میلی متر
طول ۵.۴ اینچ
جنس دسته فلزی، نوک فلزی، گیره فلزی، بدنه پلاستیکی

اگر از طرفداران بیرون آمدن زیاد نوک هر بار که می‌خواهید بنویسید، نیستید، مداد نوکی uni Kuru Toga را بررسی کنید. این مداد با تکیه بر یک کلاچ فنری که در هنگام نوشتن، حرکت نوک رو به جلو را آسان می کند، رویکردی متمایز برای پیشبرد نوک دارد. نه تنها به این معنی است که دیگر نیازی به کلیک کردن ندارید، بلکه نوک را می‌چرخاند تا در تمام لبه‌ها قابل استفاده بماند. بعد از یک جلسه نوشتن طولانی مدت، نه سطح مداد لیز و لغزنده می‌شود نه دستتان احساس درد و خستگی می‌کند که بخاطر طراحی ارگونومیک این مداد است. زیر درپوش مکانی برای یک پاک کن قابل شارژ مجدد است، که اگر تمایل به استفاده از پاک کن های کوچکی که بیشتر مدادهای مکانیکی با آن ها ارائه می شود دارید، خوب است.

خرید مداد نوکی uni Kuru Toga از دیجی‌کالا

مداد مکانیکی Pentel graph 600 برای کاربری عمومی

ویژگی های کلیدی

  • دست ساز
  • با کوچکترین اندازه ممکن نوک قادر به نوشتن است
  • پاک کن قابل شارژ
مشخصات فنی
سایز نوک ۰.۷ میلی متر
طول ۴.۹ اینچ
جنس فلز و رزین

اگر هم به دنبال نوشتن با مداد نوکی هستید هم طراحی کلاسیک، پنتل شارپ کری یک انتخاب حرفه‌ای و مناسب برای شما است. این یک مداد نوکی سالها قدمت دارد و امتحان خود را پس داده است. برخلاف بسیاری از گزینه‌های دیگر در این لیست، پنتل شارپ کری برای استفاده با درپوش است. درپوش از نوک آن محافظت می‌کند و آن را برای حمل جیبی عالی می‌کند، اما وقتی آماده استفاده از آن هستید، به سادگی آن را در بالای مداد آن قرار دهید تا تعادل کاملی در دست داشته باشید. انجام این کار همچنین دسترسی به دکمه ای را فراهم می کند که امکان پیشروی لید را فراهم می کند. متأسفانه، فقط در اندازه‌های نوک ۰.۵ و ۰.۷ میلی‌متری عرضه می‌شود، بنابراین اگر به دنبال خطوط نازک‌تر هستید، باید در جای دیگری بررسی کنید. شارپ کری همچنین در چهار رنگ مختلف عرضه می‌شود تا بهترین رنگ را پیدا کنید که با استایل شما مطابقت دارد.

خرید مداد نوکی Pentel graph 600 از دیجی‌کالا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا