سینما

دیزنی پلاس در نقطه‌ی حساس؛ رسیدن به سودآوری یا افزایش زیان؟

تجارت پخش آنلاین دیزنی (Disney) به‌طور مداوم در حال رشد است اما ضررهای آن نیز روندی افزایشی دارد. به گفته‌ی این ابررسانه، در سه ماه اخیر قبل از سپتامبر، بیش از دوازده میلیون کاربر به پلتفرم پخش آنلاین دیزنی پلاس (Disney+) اضافه شده‌اند. اما این شرکت حدود یک‌ونیم میلیارد دلار نیز از دست داد؛ ضرری که بر درآمد نهایی این کمپانی سنگینی می‌کند.

به گفته‌ی باب چاپک، مدیر عامل دیزنی، دیزنی پلاس به یک «نقطه‌ی عطف» رسیده است و تا سال ۲۰۲۴، تبدیل به مجموعه‌ای سودآور خواهد شد. او در کنفرانسی با موضوع دستاوردهای این مجموعه گفت: «ما معتقدیم که برای دستیابی به یک تجارت سودآور پخش آنلاین، در مسیر درستی هستیم و تغییر خاصی در وضعیت اقتصادی مجموعه نمی‌بینیم.»

دیزنی در سال‌های اخیر، میلیاردها دلار در پلتفرم‌های پخش آنلاین خود سرمایه‌گذاری کرده است و خود را از یک کمپانی که ریشه در سینما و تلویزیون سنتی داشت، تبدیل به یکی از مهم‌ترین سرویس‌های پخش آنلاین در صنعت سینما کرده است.

این کمپانی در حال حاضر بیش از ۲۳۵ میلیون کاربر در سه پلتفرم پخش آنلاین خود دارد، که شبکه‌ی ورزشی ای‌اس‌پی‌ان پلاس (ESPN+) و وبسایت سرگرمی هولو (Hulu) را نیز شامل می‌شود. در مقایسه، نتفلیکس (Netflix) حدود ۲۲۳ میلیون کاربر دارد.

دیزنی که بر سودآوری مالی تمرکز دارد، اعلام کرده است که قصد دارد قیمت‌ها را بالا ببرد و نسخه‌ای از دیزنی‌ پلاس را معرفی کرده که دارای امکان تبلیغات است. به گفته‌ی کمپانی، در سه ماه پیش از سپتامبر درآمدهای بودجه‌ای حدود ۹ درصد افزایش داشته و در سال اقتصادی اخیر، ۲۳ درصد رشد کرده است.

بیشتر بخوانید
۱۰ انیمیشنی که معمولا با فیلم‌های دیزنی اشتباه گرفته می‌شوند

این کمپانی گزارش داده است که در سال جاری ۱۶۲ میلیون دلار سود داشته و نسبت به سود ۱۵۹ میلیون دلاری سال گذشته، سود بیشتری کرده است. این سود از حد انتظار تحلیلگران پایین‌تر بود و باعث شد سهام این کمپانی بیش از پنج درصد افت کند. این شرکت از ضعف در تجارت سینما و تلویزیون سنتی خود نیز آسیب دید، در تبلیغات خود با شکست مواجه شد و هزینه‌های ناشی از آن، سود کمپانی را کاهش داد.

به گفته‌ی پائولو پسکاتوره، یکی از تحلیلگران شرکت پی. پی. فورسایت (PP Foresight)، این یک «دوران ناامیدکننده» است که «بر چالش‌های یک ابررسانه در حرکت به‌سوی آینده‌ی پخش آنلاین تأکید می‌کند.» او گفت: «دنبال کاربرهای بیشتر گشتن، هزینه‌ای دارد و موفقیت آن نیز تضمین‌شده نیست.»

منبع: bbc

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا