انیمیشنسینما

انیمیشن افسون؛ چرا میرابل هیچ قدرتی ندارد؟ (تشریح تمام نظریات)

در انیمیشن «افسون»، میرابل تنها فرزند خانواده مادریگال است که قدرت خاصی ندارد و طرفداران با چندین نظریه، حدسیات خود را درباره دلیل واقعی این مسئله بیان کرده‌اند.

در «افسون» دیزنی، آلما مادریگال (ماریا سیسیلیا بوترو) پس از قربانی شدن همسرش، پدرو برای نجات او و دهکده از دست مزاحمان، هدیه‌ای جادویی دریافت می‌کند. در نتیجه‌، یک شمع و یک خانه جادویی ظاهر می‌شوند و اعضای خانواده قدرت‌هایی ویژه به دست می‌آورند تا از آن‌ها برای کمک به جامعه دهکده استفاده کنند. با این حال، میرابل مادریگال (استفانی بیتریز)، یکی از نوه‌های آلما قدرت خاصی ندارد که همین موضوع باعث تنش در روابط او با دیگران می‌شود. البته همین کمبود و فقدان است که در نهایت موجب می‌شود تا میرابل به خانواده‌اش کمک کند.

همان‌طور که گفتیم بقیه اعضای خانواده قدرت‌های ویژه‌ای دارند. به عنوان مثال، خواهر میرابل، لوئیزا (جسیکا دارو) قدرت بدنی فوق‌العاده و پسر دایی او کامیلو (رنزی فلیز) قدرت تغییر شکل خود به افراد دیگر را دارد. دایی برونو (جان لگویزامو) استعداد خاصی در پیش‌بینی آینده دارد اما متاسفانه پیش‌بینی‌های او اغلب باعث دردسر می‌شوند. برای مثال، پپا مادریگال (کارولینا گایتان) می‌تواند آب و هوا را کنترل کند و پیش‌بینی برونو از بارش باران در روز عروسی او باعث شد تا پپا روزی طوفانی را رقم بزند.

دلایل مختلفی برای این شرایط میرابل وجود دارد. برخی از طرفداران حدس می‌زنند که میرابل قدرت خود را پس از پاک کردن دستانش در مراسم اصلی از دست داده است. طبق نظریات دیگر، میرابل موهبت خود را به دلیل ابولا آلما از دست داده یا این که معجزه شمع، اصلا قدرتی به او نداده است. این‌ها همه نظریه و احتمالات هستند اما به هر حال داستان‌ روال خودش را طی می‌کند و میرابل قدرت خاص خودش را دارد.

بیشتر بخوانید
۱۰ فیلم و انیمیشن جذاب که با دیدن‌شان می‌توانید لحظاتی ذهن‌تان را آزاد کنید

پاک کردن دستان

افسون

مادریگال‌ها مراسمی برگزار می‌کنند که در آن، هر کودک قبل از باز کردن جعبه منحصربه‌فرد حاوی معجزه، شمع جادویی را لمس می‌کند. میرابل برای دریافت قدرت خود به جلو قدم می‌گذارد و پس از دست زدن به شمع، دست‌هایش را روی لباسش می‌کشد. جعبه جادویی او خیلی زود ناپدید می‌شود و او دست خالی باقی می‌ماند. برخی از طرفداران حدس می‌زنند که میرابل قدرتش را پس از پاک کردن دست‌هایش از دست داده است.

اگرچه این نکته نسبتا جزئی است اما پاک کردن دستان نقطه تمایز قابل توجه مراسم میرابل و آنتونیو به حساب می‌آید. پسر دایی میرابل، آنتونیو قدرتش را دریافت می‌کند و پس از لمس شمع، دست‌هایش را پاک نمی‌کند. در نتیجه، او قدرت خود و موهبت صحبت با حیوانات را به دست می‌آورد. هر چیزی که میرابل را از خانواده‌اش متمایز کند می‌تواند یک سرنخ باشد. این تفاوت‌ها ممکن است دلیل قدرت نداشتن او را مشخص کنند و با کنار هم قرار دادن صحنه‌های مراسم میرابل و آنتونیو، متوجه می‌شویم که لحظه پاک کردن دستان، یک تفاوت حیاتی در فیلم محسوب می‌شود.

اصلا قرار بر این نبود که میرابل قدرتی داشته باشد 

میرابل موهبت خاصی ندارد اما یکی دیگر از اعضای برجسته خانواده مادریگال، ابولا آلما نیز از هیچ قدرتی برخوردار نیست. به نظر می‌رسد که میرابل هم راه ابولا آلما را دنبال کند و خانواده را رهبری نماید و به شهر کمک کند. ابولا آلما حتی در هنگام گرفتاری از پدرو کمک می‌خواهد و از شوهر مرحومش درخواست می‌کند تا میرابل را نزد او بفرستد. میرابل مانند ابولا آلما، خانواده را بر خود مقدم می‌دارد و در زمان نیاز به مادریگال‌ها کمک می‌کند. ابولا آلما بدون داشتن هیچ قدرتی، واسطه‌ای بین این خانواده جادویی و مردم شهر است. به نظر می‌رسد میرابل میراث او را ادامه دهد و شاید حتی مادریگال‌ها و دهکده را به دنیای مدرن هدایت کند.

بیشتر بخوانید
۴۷ پیام پنهان در فیلم‌های مشهور که هیچ‌گاه متوجه‌شان نشدید

قدرت واقعی میرابل در برقراری ارتباط با کازیتا بود

افسون

بر طبق نظریه دیگری، میرابل در تمام مدت دارای قدرتی مخفی بوده است. در طول فیلم، میرابل و ابولا آلما شخصیت‌های اصلی هستند که با کازیتا تعامل دارند. این خانه در طول فیلم مدام با میرابل در ارتباط است. با این حال، به شدت از دستورات آلما پیروی می‌کند و حتی وقتی میرابل حین غذا خوردن توجهی به صحبت‌های آلما نمی‌کند به او تلنگر می‌زند. کازیتا در هنگام فروریختن ساختمان به تمام اعضای خانواده کمک می‌کند اما به هر حال به نظر می‌رسد که رابطه‌ای ویژه‌ با آلما و میرابل دارد. میرابل به نوعی با قرار دادن دستگیره در بر روی ساختار بازسازی‌شده خانه در پایان فیلم، معجزه را به آن بازمی‌گرداند.

ابولا آلما دلیل فقدان قدرت میرابل بود

طرفداران در یک نظریه تلخ حدس می‌زنند که میرابل در نتیجه مجازات آلما، قدرتی دریافت نکرده است. طبق این نظریات، میرابل به دلایل اشتباه، متولد شده است. همان‌طور که دیدیم، آلما ازدواج ایزابلا (دایان گوئررو) را فرصتی برای به ارمغان آوردن نسل جدیدی از برکات جادویی برای خانواده می‌داند. پس شاید والدین میرابل قصد نداشتند فرزند سومی داشته باشند اما ابولا آلما آن‌ها را تحت فشار قرار داد تا معجزه دیگری را به خانه اضافه کند. در نتیجه، ابولا از تک‌تک اعضای خانواده غافل شد و فقط بر آن‌چه که آن‌ها به عنوان یک کل، می‌توانستند برای مادریگال‌ها به ارمغان بیاورند تمرکز کرد. بنابراین میرابل به عنوان مجازات، قدرتی نگرفت.

میرابل خودش همان معجزه اصلی بود

افسون

در افسون، خانواده مادریگال ریشه جادوی خود را درک نمی‌کنند و تنها چیزی که ابولا آلما می‌داند این است که جادو پس از مرگ شوهرش به وجود آمده است. بنابراین ابولا آلما نیز دلیل این وضعیت میرابل را نمی‌داند و فکر می‌کند که اعضای خانواده در حال از دست دادن جادو هستند. با این حال، چندین نکته وجود دارد که حاکی از آن است که میرابل خودش تجسم معجزه «افسون» است. از این گذشته، ابولا آلما از پدرو درخواست می‌کند تا میرابل را نزد او برگرداند و میرابل تنها دلیلی است که کازیتا دوباره به خانه‌ای شگفت‌انگیز تبدیل‌ می‌شود. اگر دستگیره در بر روی خانه قرار نمی‌گرفت، کازیتا فقط یک خانه معمولی بود.

بیشتر بخوانید
۱۰ فیلم نیویورکی برتر به انتخاب مارتین اسکورسیزی

یک سرنخ کوچک دیگر هم وجود دارد که شاید نشان دهد که میرابل خودش همان معجزه اصلی است. در طول فیلم، لباس مادریگال‌ها به قدرت‌های خاص آن‌ها اشاره می‌کند. به عنوان مثال، ایزابلا، خواهر بزرگ‌تر میرابل، روی لباسش نقش گل دارد که نشان‌دهنده قدرت او در خلق گیاهان مختلف است. هم‌چنین دختر دایی میرابل، دولورس (آداسا) نقش امواج صوتی روی لباس‌هایش دارد که به توانایی‌های شنوایی فوق‌العاده او اشاره می‌کند. میرابل نیز پروانه‌هایی روی لباس خود دارد که مشابه با پروانه‌های جادویی روی شمع افسون هستند. جالب این‌جاست که در ابتدای فیلم، ابولا آلما به میرابل می‌گوید: «این شمع معجزه‌ای را که به خانواده ما داده شده، در خود جای داده است». بنابراین نقش و نگار لباس میرابل تصادفی به نظر نمی‌رسد. در پایان فیلم، آهنگی به نام «دو کرم کوچک» پخش می‌شود. پروانه‌های میرابل مانند کرم‌هایی که به پروانه تبدیل می‌شوند، معجزه در حال تغییر و چگونگی تکامل مادریگال‌ها و قدرت‌هایشان را در پایان فیلم به نمایش می‌گذارند.

منبع: screenrant

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا